Czy za cytowanie z innych stron dostanę karę za duplicate content?

Czy za cytowanie z innych stron dostanę karę za duplicate content?

Matt Cutts odpowiedział na ważne pytanie: czy za cytowanie na swoim serwisie fragmentów innych stron możemy dostać karę od Google za duplikowanie treści? Zanim podam kilka moich wskazówek, obejrzyj nagranie pracownika Google.

Matt powiedział, że liczy się tutaj rozsądek i skala działania. Zatem:

  • Jeśli cytujesz niewielki fragment czyjejś wypowiedzi zamieszczonej na innej stronie internetowej i równocześnie otoczysz ten tekst własnym komentarzem, wtedy nie ma problemu – wystąpi tzw. wartość dodana.
  • Jeśli będziesz „cytować” inne serwisy na zasadzie kopiowania całych podstron (lub nawet wielu podstron równocześnie), to oczywiście duplikujesz treść i nie jest to w porządku. Zatem podchodzisz pod duplicate content (w skrócie: DC) i prosisz się o karę od wyszukiwarki Google.

Czy Matt Cutts powiedział coś nowego? W zasadzie nic. O tym wszyscy wiemy. Powstaje jednak ważne pytanie:

Jak duże fragmenty można cytować?

Policja czy GoogleNo i tutaj już nie ma oczywistej odpowiedzi. Postaram się przekazać Ci moje zdanie w tym temacie. Pomijam w tym momencie kwestie praw autorskich i innych tego typu zagadnień – mówimy tylko o pozycjonowaniu.

  1. Nie kopiuj całych serwisów – nigdy. Oczywiście mówię to dla formalności, bo wydaje się to przecież oczywiste. Nie kopiuj ani cudzych, ani własnych serwisów. Niektórzy np. stawiają kopię 1:1 sklepu internetowego na nowej domenie. Nie rób tego. Jeśli już chcesz postawić bliźniaczy sklep, przynajmniej zredaguj teksty.
  2. Nie kopiuj całych podstron. Dotyczy to kopiowania z zewnątrz, a tym bardziej wewnątrz własnego (jednego) serwisu.
  3. Nie wstawiaj artykułów do przedruku na swoich serwisach. Przecież taki artykuł nic świeżego dla użytkownika nie wnosi. Mówi się, że jeśli na serwisie tylko kilka (maksymalnie kilkanaście) procent podstron zawiera przedrukowane artykuły, to nie ma problemu z DC. To już przestaje obecnie tak działać. Zdarzają się filtry od Google nawet za sporadyczne zamieszczanie artykułów do przedruku.
  4. Nie twórz serwisów składających się z zassanych z innych serwisów fragmentów tekstów (lub całych, krótszych lub dłuższych tekstów). Google radzi sobie coraz lepiej z takimi praktykami i jest to działanie bez przyszłości.
  5. Jeśli cytujesz na swoim serwisie, rób to w mądry sposób. Po pierwsze, staraj się nie wklejać zbyt długich cytatów w jednym miejscu na podstronie. Zatem jeśli masz dłuższy cytat, rozważ rozdzielenie go własnymi uwagami, komentarzami. Po drugie, zawsze twórz wartość dodaną, czyli pisz coś od siebie.

Pamiętaj, że moce obliczeniowe Google rosną z dnia na dzień. Zatem coraz skuteczniej będą odnajdywać zduplikowaną treść (z ang. duplicate content, czyli powielona zawartość). Dlatego dbaj o unikalność treści.

Paweł - właściciel bloga

10 komentarzy

  1. Jak wygląda kwestia DC przy nowo powstających serwisach o tematyce: przysłowia, cytaty znanych ludzi itp?

    Oprócz tego, że duplikowaną treść/cytaty/przysłowia można wstawiać jako obrazki, to jeszcze inaczej można rozwiązać ten problem?

    Odpisz
  2. Wydaje mi się, że bezpieczniej jest sparafrazować tekst do którego się odnosimy i ewentualnie podlinkować do źródła. Będzie to o wiele bardziej bezpieczne. Przy okazji wypełniamy nasz serwis unikalną treścią. Dzięki linkowi do źródłowej strony mamy szansę, że jej właściciel też wstawi link do naszego bloga. Ja bym tak zrobił.
    Pozdrawiam,
    Jacek Pastuszko

    Odpisz
  3. Krótko mówiąc w większości bardzo popularnych tematów (np.e-lerningu), możemy się spodziewać, że Google zawsze nas wytropi na przypadkowym, niezamierzonym plagiacie i po ptakach, nasz blog będziemy tworzyć dla siebie a szczytne idee pozostaną w sferze marzeń.

    Odpisz
  4. Mam konkretne, techniczne pytanie: w jaki sposób na blogu zacytować coś z innego bloga lub strony. Matt mówi w 26-ej sekundzie nagrania: „… put in a block quotes …” Jak to zrobić we wpisie? Czy używać tagów w menu wpisu? W jaki sposób podlinkować cytat do strony źródłowej? Czy możesz podać przykładowy fragment wpisu?

    Odpisz
  5. Witam,
    w jaki sposób wstawić treść typu: życiorys, CV, i podobne na swoich stronach (np.3-5stron) żeby google nie uznało to za DC?
    Pozdrawiam

    Odpisz
  6. Co zrobić w takim razie, kiedy mam sklep, i chcę zmienić jego profil, ale nie w całości, jednak zmieniłam domenę dla niego. Zatem sklep trwa w tym samym miejscu, a domena została do niego „dopięta” w zamian za poprzednią – usuniętą przeze mnie?
    Część towaru zostanie, będzie więc, zgodnie z tym, co piszesz jakby kopią.

    Odpisz
  7. A co jeśli ktoś kopiuje z mojej strony artykuł, albo zaproszenie na warsztaty i umieszcza na swojej stronie?

    Z punktu widzenia mojego biznesu to super, a z punktu widzenia pozycjonowania… ?

    Odpisz
    • @Kinga,
      Odpowiedź na Twoje pytanie nie jest prosta i oczywista. Zależy to od wielu czynników i ciężko przewidzieć efekt.
      Z jednej strony, Google próbuje namierzyć, która wersja była pierwsza, czyli jest oryginałem. I ją wyświetlać wyżej.
      Z drugiej strony, samo G przyznaje, że na to, która ze stron z powieloną treścią (lub akurat ta z oryginalną) pokaże się wyżej, zależy od różnych czynników, które można skrótowo nazwać: siłą domeny.
      Spójrzmy zatem na dwa przypadki – w obydwu Twoja strona ma oryginalną treść, a ta druga ją kopiuje:
      1) Twoja strona jest mocniejsza od tej drugiej (nie wchodzę teraz w detale owej „mocy”, ale chodzi głównie o wiek domeny i profil backlinków) – wtedy Ty będziesz wyżej.
      2) Twoja strona jest słabsza od tej drugiej – wtedy jest prawdopodobne, że – pomimo tego, że Twoja treść była zaindeksowana jako pierwsza, czyli jest oryginałem – ta druga strona będzie rankowała wyżej.
      Może się zatem zdarzyć, że oferta Twoich warsztatów będzie wyżej w wynikach wyszukiwania na serwisach typu GoldenLine, niż na Twojej stronie. Oczywiście najczęściej będzie to dla Ciebie sytuacja niezbyt mile widziana. Pamiętaj o tym, że to Twoja oferta i Twoja treść. Więc jeśli tak się stanie, pisz śmiało do administratora / właściciela takiego serwisu i zaproponuj mu przeredagowanie treści (oczywiście najlepiej sama ją przeredaguj). Najpewniej się zgodzi.

      Odpisz
  8. Dzięki za omówienie tematu DC. Zawsze mnie zastanawiało gdzie jest granica między cytatem a powielona zawartością. Co sądzisz o przeredagowywaniu np wpisów z Wikipedii? Mam na myśli ręczne synonimizowanie.

    Odpisz
    • @Wojtek,
      Odradzam takie praktyki, choć jeśli to zrobisz, to osiągniesz swój cel. Tylko czy nie lepiej już napisać od zera taki artykuł? (oczywiście wzorując się na innym tekście, np. z Wiki właśnie).

      Odpisz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Uwaga: zasady rozsądnego komentowania.
1. Daruj sobie komentarze typu "Dobry wpis", "Gratulacje! link.pl" itp.
2. Komentuj tak, jakbyś chciał, aby u Ciebie komentowano.
3. Podawaj w formularzu Twój prawdziwy adres e-mail (jest bezpieczny!)
4. Link do Twojej strony WWW (w podpisie) pokaże się dopiero wtedy, gdy napiszesz 5-ty komentarz na ebiznesy.pl. Pamiętaj jednak, aby zawsze podawać ten sam adres mailowy (komentarze zliczane są właśnie po mailu).

Błędy w pozycjonowaniu
5 błędów w pozycjonowaniu popełnianych w 2012 roku

Błędów, jakie popełniane są przez wiele osób podczas pozycjonowania stron internetowych w Google, jest całe mnóstwo. Są mniejsze i są większe. Dziś nie będę pisał o tych bardziej oczywistych i "starych jak świat" błędach. Dziś napiszę o 5 błędach w pozycjonowaniu, które dla wielu okazały się gwoździem do seo-trumny w 2012 roku i zapewne podobnie […]

Zamknij