Dokładne dopasowanie domeny do frazy kluczowej – czy może zaszkodzić?

Dokładne dopasowanie domeny do frazy kluczowej – czy może zaszkodzić?

Ostatnio Google zapowiedziało drobną poprawkę w algorytmie oceny stron i ustalania rankingu, która ma być związana z domenami typu exact match. Bardziej po polsku: domeny dopasowane do zapytania lub do frazy kluczowej.

O jakie domeny chodzi?

Domeny internetowe można dzielić według różnych kryteriów. Jednym z podziałów (dość umownie, nie wchodźmy teraz w detale) jest podział na:

  • tzw. domeny brandowe, które zawierają np. nazwę firmy lub produktu,
  • domeny ze słowami kluczowymi.

Jeśli chodzi o ten drugi typ domen, to nazywam je domenami wyszukiwarkowymi. Taki mój neologizm 😉 Skąd taka nazwa? Ponieważ głównym celem stosowania takich domen jest osiągniecie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google. A jak one niby pomagają w pozycjonowaniu? Na dwa sposoby:

  1. Jeśli masz słowo kluczowe / frazę kluczową w domenie, Google da Ci za to dodatkowe punkty. Warto dodać, że dostaniesz bonus na frazę dokładnie dopasowaną do domeny. Czyli dla domeny tanie-pozycjonowanie-stron.pl, dostaniesz największy bonus na frazę „tanie pozycjonowanie stron”, ale także na „tanie pozycjonowanie”, „pozycjonowanie stron”, jak również na „tanie stron” (akurat bez znaczenia) i pojedyncze słowa z domeny („tanie”, „pozycjonowanie” oraz stron”).
  2. Wiele osób linkuje do serwisu dając jako anchor tekst właśnie samą domenę. Jeśli masz słowa kluczowe w domenie, staną się wtedy anchorem linka. Zatem pozycjonujesz się na słowa / frazy kluczowe znajdujące się w domenie.

„I co w tym złego?” – spytasz. Otóż ja generalnie nie widzę w tym nic złego, jednak Google – widzi. Chodzi o to, że wiele osób – wiedząc, że Google docenia obecność słów kluczowych w domenie – rejestruje lub kupuje takie domeny i je wykorzystuje. Jeśli wykorzystuje je do zacnych celów (jak w przypadku niniejszego bloga ;-)), wtedy nie ma problemu. Jeśli jednak ktoś chce postawić na szybko serwis z lichą treścią i np. zarabiać na reklamach, to wtedy już nie jest tak fajnie. Dlaczego? Bo ten ktoś zajmuje miejsce w wynikach wyszukiwania, a przecież jego serwis nie jest wartościowy i nie powinno go tam być. A zatem…

Google postanowiło rozprawić się z domenami exact match

Czy się to uda – tego nie wiem. W każdym razie Google widzi problem i postanowiło spróbować mu zaradzić. Podobno zmiana w algorytmie ma dotyczyć poniżej 1% serwisów. Moim zdaniem, to i tak dużo.

Jeśli algorytm wyszukiwarki G będzie ten czynnik brał pod uwagę TYLKO w powiązaniu z technikami naruszającymi wskazówki Google dla webmasterów, wtedy nie ma problemu. Po prostu polecą mało wartościowe serwisy, które żerowały na dokładnym dopasowaniu domeny do zapytań userów. Jestem jednak pełen obaw, czy G nie popełni tutaj jakichś błędów. W grę wchodzą następujące potencjalne problemy:

  • Czy długość domeny będzie miała tutaj znaczenie? Czy dotyczy to domen powyżej jakiejś ilości znaków? Czy może chodzi o stosowanie myślników dla oddzielenia słów w domenie?
  • Czy liczyć się będzie ilość słów w domenie? Czy chodzi o domeny z trzema i więcej słowami? Czy może domeny dwuwyrazowe też są zagrożone? A co z domenami jednowyrazowymi? Też mają się obawiać?
  • Powraca problem, czy myślniki w domenie faktycznie muszą być, by rozdzielać wyrazy, czy nie. Czy domena „jakanazwa.pl” to to samo, co „jakas-nazwa.pl”? Jest to bardzo istotne z punktu widzenia omawianej zmiany w algorytmie.

Trochę się obawiam, że Google może nie wziąć wyżej wymienionych elementów pod uwagę. Po prostu wprowadzą zmianę „po swojemu”, i tyle. A my się będziemy martwić, czy zmieniać domeny, czy nie.

Reasumując: zalecam spokój. Jeśli dbasz o serwis i jest on wartościowy, wtedy (teoretycznie) nie masz się o co martwić. A jeśli masz słaby serwis, to szybko go podrasuj, zanim przyjedzie guglowski walec…

Paweł - człowiek od SEO i fraz kluczowych oraz domen

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Uwaga: zasady rozsądnego komentowania.
1. Daruj sobie komentarze typu "Dobry wpis", "Gratulacje! link.pl" itp.
2. Komentuj tak, jakbyś chciał, aby u Ciebie komentowano.
3. Podawaj w formularzu Twój prawdziwy adres e-mail (jest bezpieczny!)
4. Link do Twojej strony WWW (w podpisie) pokaże się dopiero wtedy, gdy napiszesz 5-ty komentarz na ebiznesy.pl. Pamiętaj jednak, aby zawsze podawać ten sam adres mailowy (komentarze zliczane są właśnie po mailu).

Czy wykop.pl manipuluje PageRankiem tablica.pl
Czy wykop.pl manipuluje PageRankiem tablica.pl?

Hm, kto by pomyślał... Wiele osób zna serwis wykop.pl. Ludzie wykopują (taka nowomowa już się zadomowiła na dobre w języku polskim) różne znaleziska w Sieci: śmieszne filmiki, absurdy, wpadki polityków i wiele innych ciekawych tematów. Są osoby, które kreatywnie wykorzystują ten serwis w celach marketingowych, są także... ale zaraz, zaraz - przecież miałem pisać o […]

Zamknij