Jak przygotować i przeprowadzić konkurs? I po co?
Zorganizowanie konkursu to bardzo dobry pomysł przynoszący wielorakie korzyści. Dlaczego konkursy są dobre i skuteczne? Powodów jest wiele. Z punktu widzenia uczestnika (osoby biorącej udział w konkursie), konkursy są fajne, bo:
- można coś wygrać lub nawet dostać za sam udział
- jest to forma rozrywki, zabawy, rozmów na luzie, odstresowania
Z punktu widzenia organizatora konkursu, może on przynieść wiele korzyści, w tym m.in.:
- promocję marki, brandu – wzrost zaufania, sympatii, przywiązania
- promocję serwisu www, domeny, zwiększenie liczby odwiedzających serwis (np. strony firmowej)
- pomoc w budowaniu przewagi konkurencyjnej, wyróżnienia się, bycia przed innymi w branży
Jak widzisz, konkurs może pomóc Ci w biznesie. I to w znaczący sposób.
O czym musisz pomyśleć, zanim zorganizujesz konkurs?
Jeśli chcesz zorganizować konkurs, przemyśl między innymi następujące kwestie:
- Po co organizujesz konkurs? Co chcesz osiągnąć? (np. zwiększyć bazę adresów e-mail)
- Dla kogo organizujesz tę zabawę? (np. dla Twoich czytelników)
- Jak go wypromujesz? (np. na forach, blogach, dzięki partnerom, mailingom itp.)
- A co, jeśli pomysł nie chwyci? (czyli wyjście awaryjne, typu przeniesienie konkursu na dalszy termin, nagrodzenie wszystkich, którzy wzięli udział – jeśli będzie ich mało, to ucieszą się i być może będą robili Ci dobry PR)
- Kiedy będziesz organizował konkurs? Ile będzie trwał? (np. akcja świąteczna, noworoczna, wakacyjna itp.)
- Co będzie nagrodą / nagrodami w konkursie? (np. laptop, pakiet płyt DVD, ebook czy banner w Twoim serwisie przez 60 dni)
- Czy będą sponsorzy nagród? (możesz samemu ufundować nagrody, ale dobrym pomysłem jest skorzystanie ze wsparcia innych osób / firm; oni ufundują nagrody, a Ty ich popromujesz – super barter)
- Co trzeba będzie zrobić, by wygrać nagrodę? (np. polecić Twój serwis największej liczbie osób; choć może być oczywiście losowanie nagród, np. wśród wszystkich osób, które w czasie trwania konkursu coś od Ciebie kupiły lub zapisały się na listę adresową – doskonały pomysł!)
- Fajny pomysł: niech uczestnicy konkursu sami typują zwycięzców! Wtedy masz gwarancję jeszcze większego zaangażowania uczestników (np. konkurs na najlepszy logotyp dla Twojego nowego serwisu, czy najfajniejsze zdjęcie)
- Powinieneś mieć regulamin konkursu (w tej sprawie warto poradzić się prawnika, a już na pewno zapoznać się z kilkoma lub kilkunastoma regulaminami, które znajdziesz w Sieci)
- Pamiętaj także o kwestiach podatkowych (poradź się swojego księgowego, poszukaj informacji w Internecie lub zasięgnij płatnej porady)
Jest całkiem sporo rzeczy do przemyślenia i przygotowania, ale gra jest warta świeczki. Korzyści mogą być olbrzymie.
Przykład świetnie przeprowadzonej promocji z konkursem
Obiecałem w tytule tego artykułu podać przykład konkursu. I podam. I to nie byle jaki. A na dodatek – brałem udział w tym konkursie 😉
Konkurs Złotych Myśli
Mowa o Wydawnictwie, z którym (nie ukrywam) współpracuję. W zasadzie na trzech płaszczyznach: jestem autorem, partnerem i będę wspierał edukację partnerów ZM (żeby więcej zarabiali). Ale to odrębna sprawa. Wróćmy do konkursu.
Złote Myśli wpadły na świetny pomysł na konkurs. Oto jego zasady:
- Czas trwania: od 15 do 22 grudnia 2010
- Nagrody: finansowe (od 50 do 250 zł) plus czytnik ebooków dla zwycięzcy (wartość rynkowa tego modelu to około 1100-1200 zł)
- Dla kogo konkurs: dla partnerów Złotych Myśli (czyli osób działających w programie partnerskim)
- Na czym polegał konkurs: na polecaniu książek drukowanych i ebooków, które były w promocji – każdego dnia inna publikacja była dostępna za 50% ceny
- Kto wygrywa: kto najwięcej poleci (liczyła się ilość sprzedanych egzemplarzy z promocji)
- Była specjalna strona sprzedażowa na potrzeby tej promocji (na osobnej subdomenie) – świetnie dopracowana graficznie, choć sprawiająca niektórym problemy z… jej zrozumieniem. Niektórzy pytali mnie, czy dostaną prezenty po zakupie, czy nie.
- Na stronie promocji znajdował się licznik, pokazujący ilość osób, które już skorzystały z promocji. Była także informacja, jakie bonusy zostaną odblokowane po przekroczeniu kolejnych progów ilości zamówień (świetne rozwiązanie motywujące do działania). Były 3 progi odblokowywania prezentów: 1000, 4500 i 10000 zamówień. Promocja skończyła się na… nie pamiętam nawet. Coś około 15-16 tysięcy. Czyli lepiej, niż planowali (tak sądzę, że lepiej). A odblokowywanymi bonusami były 3 ebooki (jeden Joe Vitale i 2 Napoleona Hilla) oraz ponad 3-godzinne szkolenie motywacyjne Mariusza Szuby.
Taki typ promocji jest genialny z kilku powodów:
- angażuje zwykłych odwiedzających, którzy chętnie zostają klientami
- angażuje partnerów, którzy chcą wygrać nagrodę główną i nagrody finansowe
- pozwala zarobić organizatorowi całkiem niezłe pieniądze (tak szacuję na 100 000 zł netto)
Genialne, nie uważasz? Promocja, która wciąga. Wciąga osoby biorące udział w promocji na publikacje ZM (klienci), jak i partnerów (zarabiają na prowizji, mogą wgrać nagrody pieniężne, a najlepsi walczą o nagrodę główną). Która każe zaglądać na tę stronę niemal kilka razy dziennie. Oczywiście odblokowane bonusy / prezenty dostaje każdy, kto skorzysta z okazji i kupi za 50% ceny ebooka z promocji dnia. Nawet te osoby, które kupiły wcześniej (przed odblokowaniem bonusów). To zachęca osoby, które już skorzystały z okazji, by zachęcać do tego znajomych, np. przez Facebooka.
Jak wspomniałem wyżej, brałem udział w tej promocji. Zająłem drugie miejsce. Całkiem fajna rywalizacja się wywiązała. Przegrałem o 20 poleceń (sprzedanych sztuk): 226 do 206. Gratuluję zwycięzcy! Zrobił na mnie wrażenie.
Podsumowanie
Jak widzisz, konkurs może mieć nawet charakter wirusowy. Jeśli dobrze go zorganizujesz, wymyślisz ciekawe i motywujące nagrody, ściągniesz ruch (odwiedzających) na stronę konkursu, to masz spore szanse na sukces. Oczywiście nie od razu zrobisz to tak, jak Złote Myśli (są w tym naprawdę nieźli), ale z pewnością wiele się nauczysz. I kolejny konkurs zrobisz z rozmachem!
Jeśli artykuł uważasz za pożyteczny i/lub masz własny pomysł na konkurs, zostaw poniżej Twój komentarz.
Artykuł ma już niemal dekadę a wciąż jest bardzo przydatny przy organizacji konkursów. Widzę, że ostatnio piszesz z mniejszą regularnością, ale mam nadzieję, że E-biznesy będzie trwało i dostarczało tak wartościowego contentu jak dotychczas jeszcze przez długie, długie lata. Wielu przedsiębiorców liczy na Ciebie Pawle 🙂
Dziękuję, informacje są przydatne dla mnie.
Pozdrawiam
Dzięki za ciekawe i użyteczne informacje – oby więcej takich!
Bardz fachowy artykuł. Dużo trafnej treści. Serdecznie pozdrawiamy i dziękujemy za artykuł – warto przeczytać.
wszystko fanie i pięknie, tylko taki mały problem… to jest nielegalne ! taka jest polska :C jak chce się zrobić jakiś konkurs, to najpierw musimy zgłosić go do izby celnej i tych wszystkich rzeczy jest tyle (trzeba im dać co najmniej 1700zł). jeśli tego nie zrobimy możemy się nabawić poważnych problemów, które nie będę przyjemne dla naszego portfela..
lepiej przemyślcie te swoje konkursy…
Pozdrawiam Alex V. !
Rewelacyjne podsumowanie sensu robienia konkursów i innych podobnych przedsięwzięć. W artykule znalazłem jedną nie do końca dobrą informację, a dokładnie chodzi o losowanie. Aby było zgodne z naszym prawem trzeba powołać komisję, uzyskać pozwolenie itp itd. Jednym słowem jest to spory koszt. Niektóre paragrafy są obchodzone tym, że organizator gwarantuje każdemu nagrodę np. w postaci tapety na telefon itp itd.
Paweł wspomniał o jednej bardzo ważnej rzeczy – cel konkursu. Faktycznie jeżeli z tej strony spojrzymy to jego organizowanie ma bardzo duży sens 🙂
Ciekawy bardzo artykuł. osobiście szukam osoby do współpracy nad konkursem, aby mogło dużo osób wygrać to chce zrobić 50 doładowań po 5 zł 🙂 i np 2×30 zł
Wspaniały artykuł , zaczynam myśleć nad jakimś konkursem , może po nowym roku .
pozdrawiam .:)
Dziękuję za dobre rady. Planujemy przeprowadzenie konkursu w przyszłym miesiącu:-)
Świetnie się dopasowałeś z terminem tej publikacji bo właśnie jestem na etapie przygotowań do konkursu.
Z tego jednak co udało mi się ustalić to losowanie nagród odpada gdyż jest to działalność zarezerwowana dla Państwa a uzyskanie pozwolenia wymaga bardzo wiele zachodu więc trzeba szukać innych pomysłów na wytypowanie zwycięzców.
Tak czy inaczej jest ich wiele i na pewno coś się wybierze.
Pozdrawiam
A ja poproszę o dobre przykłady poprowadzonych konkursów. Skąd czerpać inspiracje i fajne pomysły. Mogą być zagraniczne.
Bardzo przydał mi się ten artykuł dzięki wielkie!
Świetny artykuł.
Właśnie myślałam o ogłoszeniu jakiegoś konkursu, aby zwiększyć ilość odwiedzin na mojej stronie. Teraz wiem co zrobię i w jakiej kolejności 🙂
Świetny artykuł.
Witaj Pawle 🙂
Znakomity artykuł. Logiczny entuzjastyczny i starannie przemyślany. Zgadzam się Twoimi przemyśleniami.
Szczególnie cenne porady dotyczące koniecznych przemyśleń zanim zorganizuje się konkurs. W konkursie ZM uczestniczyłem i się opłaciło.
Wydaje mi się, żeby można było zorganizować konkurs, w którym nagrody są losowane to trzeba mieć zezwolenia…ale nie jestem pewien.
Rzeczywiście konkurs naprawdę nieźle pomyślany. I sprzedali tyle, że aż głowa boli. Kilkanaście tysięcy ebooków w tydzień …
Trzeba przyznać, że ZM wymyślają coraz lepsze metody promocji własnej marki i aktywizacji swoich partnerów.
ŚWIETNY wpis….
Sam zorganizowałem już w przeszłości konkurs… może był on bardziej infantylny ale zawsze coś 🙂
Na mojej stronce kursy-barmanskie.pl
walczę z pozycjonowaniem i wybiciem jej na dobrą średnią oglądalność jednak Zastanawiam się czy potrzeba dać czas Maszyną Google aby zauważyła moją stronę
A ja nic nie wiedziałam o tej promocji a chętnie bym skorzystała z zakupów 🙂
No naprawde ZM zrobilo mocny konkurs. Ciekawe kto robi im taka grafike?
Jak nazywa się koń podążający w obranym kierunku?
Koń Kurs
Krzywy – kiedy ruszasz z jakimś konkursem? Ja jeszcze nigdy niczego nie wygrałem 😉
A co dostałeś za drugie miejsce i w jaki sposób osiągnąłeś tyle poleceń? Tylko przez stronę ebiznesy.pl?
Dobre pytanie. Też chętnie poznałbym Twój sekret, a przynajmniej jego ogólny zarys, bo tajemne sztuczki są pewnie „ściśle tajne” 🙂
Wystarczyła promocja na listach adresowych, czy działałeś jeszcze w jakiś inny sposób? Jaki był efekt ostatniej wiadomości (tej z prośbą o pomoc) – ludzie Cię lubią? 🙂
Artykuł ładnie i ciekawie napisany. Już mam ochotę zrobić jakiś konkurs!
Dzięki.