subiektywnie o e-biznesie

Skróty i skrótowce

Rozprawimy się szybko ze skrótami i skrótowcami

Co to jest skrót? To skrócony zapis jakiegoś wyrazu lub wyrażenia. Przykłady skrótów: godz. (godzina), inż. (inżynier), mgr (magister), prof. (profesor), tel. (telefon), itd. (i tak dalej)… itp. Zaletą skrótów jest ich długość. Są jednak trudne do zapamiętania (choć zapewne nie zawsze).

Czy skróty nadają się na domeny?

Moim zdaniem, to zależy od skrótu i jego wykorzystania. Udane domeny na skrótach:

  • www.itd.pl – łatwo podyktować, jednoznaczna (www.itede.pl warto by było mieć także)
  • www.prof.pl – wygląda jak skrót od „profesjonalny”, a nie „profesor”; choć lepiej brzmi np. www.profi.pl – jedna litera więcej, ale lepiej się wymawia, fajnie brzmi i kojarzy się dość jednoznacznie.

Nieudane domeny na skrótach:

  • www.wsch.pl – skrót od „wschodu” niezbyt dobrze brzmi i wygląda; na pierwszy rzut oka nawet nie za bardzo kojarzy się ze wschodem
  • www.cos.pl – ni to skrót od „cosinus”, ni to „coś” bez kreski, ni to skrótowiec (może to organizacja o nazwie Centrum Odnowy Serca…?) Na szczęście pod tą domeną kryje się Centralny Ośrodek Sportu – o skrótowcach przeczytasz poniżej.

Musisz samodzielnie zdecydować, czy jest sens pchać się w domenę ze skrótem. Generalnie – raczej nie. Ale może znajdziesz jakiś pozytywny wyjątek, kto wie.

Co to jest skrótowiec?

Skrótowiec (inaczej akronim) to słowo utworzone przez skrócenie dwóch lub więcej słów (rzadko jednego słowa). Przykłady akronimów:

  • RP (Rzeczpospolita Polska)
  • PAN (Polska Akademia Nauk)
  • cneb (Czas Na E-Biznes)
  • a także Polmos (Polski Monopol Spirytusowy) czy Cepelia (Centrala Przemysłu Ludowego i Artystycznego).

Czy skrótowce nadają się na domeny?

Jeśli miałbym odpowiedzieć krótko i bez komentarza, to powiedziałbym, że nie. Ale to jest spore uproszczenie i nie zawsze prawdziwe. Skrótowiec będzie złą domeną, gdy:

  • pochodzi od zupełnie nowej, nieznanej nazwy, np. fikcyjna firma „Prostownia Bananów i Innego Badziewia” – www.pbib.pl = beznadzieja ;-)
  • jest długi, np. dla wyżej podanej firmy związanej z bananami: www.probaiinba.pl (to tzw. skrótowiec literowo-grupowy)

Skrótowiec może być dobrą domeną, gdy:

  • jest powszechnie znany, np. www.vip.pl czy www.ufo.pl (tę domenę widziałbym szczególnie dla działalności zupełnie z czapy wziętej, np. producenta kapeluszy – nie żartuję!)
  • naprawdę fajnie brzmi, np. (istniejące skrótowce) www.amerbank.pl (Bank Amerykański) czy www.polfa.pl (Polska Farmacja).

Chcesz wiedzieć więcej na temat zasad opracowywania optymalnych domen? Poznaj ofertę unikalnego szkolenia o domenach dla e-biznesu