Matt Cutts odpowiedział na ważne pytanie: czy za cytowanie na swoim serwisie fragmentów innych stron możemy dostać karę od Google za duplikowanie treści? Zanim podam kilka moich wskazówek, obejrzyj nagranie pracownika Google.
Matt powiedział, że liczy się tutaj rozsądek i skala działania. Zatem:
- Jeśli cytujesz niewielki fragment czyjejś wypowiedzi zamieszczonej na innej stronie internetowej i równocześnie otoczysz ten tekst własnym komentarzem, wtedy nie ma problemu – wystąpi tzw. wartość dodana.
- Jeśli będziesz „cytować” inne serwisy na zasadzie kopiowania całych podstron (lub nawet wielu podstron równocześnie), to oczywiście duplikujesz treść i nie jest to w porządku. Zatem podchodzisz pod duplicate content (w skrócie: DC) i prosisz się o karę od wyszukiwarki Google.
Czy Matt Cutts powiedział coś nowego? W zasadzie nic. O tym wszyscy wiemy. Powstaje jednak ważne pytanie:
Jak duże fragmenty można cytować?
No i tutaj już nie ma oczywistej odpowiedzi. Postaram się przekazać Ci moje zdanie w tym temacie. Pomijam w tym momencie kwestie praw autorskich i innych tego typu zagadnień – mówimy tylko o pozycjonowaniu.
- Nie kopiuj całych serwisów – nigdy. Oczywiście mówię to dla formalności, bo wydaje się to przecież oczywiste. Nie kopiuj ani cudzych, ani własnych serwisów. Niektórzy np. stawiają kopię 1:1 sklepu internetowego na nowej domenie. Nie rób tego. Jeśli już chcesz postawić bliźniaczy sklep, przynajmniej zredaguj teksty.
- Nie kopiuj całych podstron. Dotyczy to kopiowania z zewnątrz, a tym bardziej wewnątrz własnego (jednego) serwisu.
- Nie wstawiaj artykułów do przedruku na swoich serwisach. Przecież taki artykuł nic świeżego dla użytkownika nie wnosi. Mówi się, że jeśli na serwisie tylko kilka (maksymalnie kilkanaście) procent podstron zawiera przedrukowane artykuły, to nie ma problemu z DC. To już przestaje obecnie tak działać. Zdarzają się filtry od Google nawet za sporadyczne zamieszczanie artykułów do przedruku.
- Nie twórz serwisów składających się z zassanych z innych serwisów fragmentów tekstów (lub całych, krótszych lub dłuższych tekstów). Google radzi sobie coraz lepiej z takimi praktykami i jest to działanie bez przyszłości.
- Jeśli cytujesz na swoim serwisie, rób to w mądry sposób. Po pierwsze, staraj się nie wklejać zbyt długich cytatów w jednym miejscu na podstronie. Zatem jeśli masz dłuższy cytat, rozważ rozdzielenie go własnymi uwagami, komentarzami. Po drugie, zawsze twórz wartość dodaną, czyli pisz coś od siebie.
Pamiętaj, że moce obliczeniowe Google rosną z dnia na dzień. Zatem coraz skuteczniej będą odnajdywać zduplikowaną treść (z ang. duplicate content, czyli powielona zawartość). Dlatego dbaj o unikalność treści.





Dodaj komentarz