Skuteczne e-maile mogą przynieść sporo dodatkowego dochodu. Ważne jest, aby wiedzieć jak budować wiadomości elektroniczne, aby przynosiły oczekiwane rezultaty. Wbrew pozorom na skuteczność e-maila nie wpływa tylko jego treść. Istnieje wiele więcej czynników, które oddziaływają na odbiorcę i często decydują o tym czy e-mail zostanie odczytany czy wyrzucony do kosza.
Pole „Od”
Pole „od” określające nadawcę wiadomości jest bardzo istotne w całym e-mailu. Często decyduje o tym czy odbiorca przeczyta treść wiadomości czy uzna e-maila za spam i go wyrzuci. Jest to jeden z decydujących czynników, które wpływają na skuteczność wysłanej wiadomości.
Zdecydowanie nie należy ograniczać się do umieszczenia adresu e-mail w polu „od”. Sam adres nic nie mówi odbiorcy. Nie wiadomo kto się kryje pod tym adresem. Nie powinno też się używać tak enigmatycznych słów w tym polu jak „biuro” czy „obsługa klienta”. Takie zwroty nie wzbudzają zaufania i nadal nie wiadomo kto kryje się pod tą nazwą.
Nie powinno się też stosować tylko samej nazwy firmy. Nadawcą powinien być żywy człowiek, a nie firma. Dlatego w polu „nadawca” powinno znaleźć się imię i nazwisko konkretnej osoby. Dla odbiorcy jest ważne, aby komunikacja była z żywą osobą. Wie wtedy od kogo jest e-mail. Może to być też połączenie imienia, nazwiska oraz nazwy firmy, ale nie sama nazwa firmy. Pole „nadawca” może wyglądać dla przykładu tak: Jan Kowalski | Firma XYZ.
Jeśli już zdecydujemy się na właściwe pole „od” z imieniem i nazwiskiem to należy trzymać się tego. Nie powinno się zmieniać tego pola. Niech odbiorcy przyzwyczają się do nadawcy.
Pole „Do”
Warto zwrócić uwagę również na pole „do”. Pole to także nie może zostać pominięte w naszym liście. Odbiorca powinien ujrzeć w tym miejscu minimum swoje imię. Pole to musi być spersonalizowane. Musi określać do kogo został wysłany e-mail. Nie ma znaczenia jakiej treści e-maila wysyłasz. To pole musi określać odbiorcę.
Niedopuszczalnym jest pozostawienie tego pola pustego. Odbiorca widzi wówczas tylko swój e-mail w tym miejscu. Możesz być wtedy prawie pewien, że uzna taki e-mail za spam. Podobnie używanie takich słów jak „Użytkownicy”, „Subskrybenci” nie jest najlepszym rozwiązaniem. Odbiorca wie, że wiadomość jest wysłana masowo. A wpisując w to pole przynajmniej jego imię, odnosi wrażenie, że list został wysłany do niego.
Temat wiadomości
Temat wiadomości ma ogromny wpływ na skuteczność e-maila. Jest to praktycznie być, albo nie być listu. Nawet jego niewielka zmiana może wpłynąć znacząco na skuteczność wiadomości. Podstawowe zadanie tematu jest przykucie uwagi odbiorcy. Temat powinien sprawić, że czytelnik ma ochotę sprawdzić dalszą część e-maila. Dlatego temat powinien wzbudzić ciekawość odbiorcy, może szokować, prowokować, być kontrowersyjny. Istotne jest, aby zwrócił uwagę.
Pierwszy akapit
Gdy mamy już tytuł wiadomości, który przykuł uwagę odbiorcy czas na pierwszy akapit. Powinien on być niejako kontynuacją tematu. Chodzi tu o emocje jakie wywołał tytuł. Pierwszy akapit powinien przytrzymać te emocje.
Celem pierwszego akapitu jest dalsze wzbudzenie zainteresowania odbiorcy. Ma on budować atmosferę i zachęcić do dalszego czytania listu. Błędem jest pomijanie pierwszego akapitu budującego zaufanie, i przejście od razu do twardych treści reklamowych.
Treść e-maila
Po napisaniu tematu i pierwszego akapitu, które przyciągają uwagę i wzbudzają ciekowość w odbiorcy, można przejść do pisania właściwej treści e-maila. Treść listu powinna zawierać kilka istotnych informacji:
- dlaczego oferowany produkt jest dobry,
- jakie korzyści są z posiadania produktu,
- po co odbiorcy ten produkt,
- jaki pożytek będzie z niego miał.
Treść e-maila powinna wzbudzić w nim chęć posiadania oferowanego w nim produktu, czy usługi. Należy postawić się na miejscu odbiorcy i zadać sobie pytanie: co z tego będę miał? Dlatego w treści powinny być określone korzyści z posiadania danego produktu poparte jego cechami.
Kolejną bardzo istotną rzeczą jest to, żeby pisać o konkretach, o faktach. Nie należy stosować słów ogólnych, które właściwie nic nie mówią. Zamiast pisać tekst w stylu „Twoja sprzedaż niewiarygodnie wzrośnie” napisz „Twoja sprzedaż wzrośnie o 80%” – to przemawia do czytelnika. Oczywiście nie należy okłamywać nikogo i niech to będą fakty – najlepiej poparte badaniami i doświadczeniami.
Należy również zwrócić uwagę na słownictwo listu. E-mail powinien być łatwy do czytania. Nie stosuj wyszukanych słów. Używaj prostych, zrozumiałych słów. Chcesz przecież, żeby Twój e-mail dotarł do jak największej liczby odbiorców.
Postscriptum
Ps. czyli „zapomniałem Ci coś powiedzieć”. Dobrym sposobem na zwiększenie skuteczności e-maila jest stosowanie postscriptum. Czasami też zdarza się, że odbiorcy zaczynają czytać wiadomość właśnie od tego elementu.
W postscriptum możesz napisać o wszelkich informacjach, które zachęcą czytelnika do skorzystania z oferty zawartej w e-mailu. Może to być ponowne przypomnienie o wykonaniu oczekiwanej przez nas akcji. Może to też być podkreślenie niezwykłości naszej oferty przykładowo niezwykła cecha naszego produktu, jakiś dodatkowy bonus, po prostu wszystko co może przekonać czytelnika wiadomości do wykonania oczekiwanej przez nas akcji.
Umiejętność budowania skutecznych wiadomości elektronicznych jest podstawą w e-mail marketingu. Jeśli potrafimy skonstruować e-maila we właściwy sposób to jego skuteczność może wzrosnąć kilkukrotnie. Istotne jest, aby nasz list wzbudzał w odbiorcy zaufanie, do tego przyciągał uwagę i wzbudzał zainteresowanie.
Dodaj komentarz