Pozycjonowanie cały czas ewoluuje. Mam na myśli zarówno algorytm Google, jak i działania pozycjonerów. I nie tylko o ewolucji algorytmu mówmy, bo G także zmienia się i stara się komunikować z webmasterami. Robią to ustami swoich pracowników (np. Matt Cutts). Dali nam także świetne narzędzie, czyli Google Webmaster Tools (w skrócie: GWT). Bardziej po polsku mówimy: „Narzędzia dla webmasterów”. Czym są i dlaczego warto ich używać? Już mówię.
Czym są guglowskie Narzędzia dla webmasterów?
Jest to usługa Google mająca za zadanie ułatwić życie właścicielom serwisów internetowych. Google jest coraz bardziej wymagające, jeśli chodzi o budowę stron www. Niewiedza może sporo kosztować. A dostęp do narzędzi może pomóc w wielu aspektach.
Dostęp do GWT jest bardzo prosty. Musisz jedynie mieć konto w G. Jeśli masz konto, jednym kliknięciem zaczniesz korzystać z Narządzi.
Aby cokolwiek dało Ci korzystanie z GWT, musisz oczywiście dodać tam choć jeden serwis. Najlepiej dodaj do GWT wszystkie Twoje główne serwisy (stronę firmową, bloga, sklep itd.), natomiast nie dodawaj tam stron Twojego zaplecza pozycjonerskiego (katalogi, precel i inne mało wartościowe serwisy).
Dlaczego warto używać Narzędzi?
Powodów jest wiele. Oto wybrane z nich:
- W razie problemów z Twoją stroną, dostaniesz od Google wiadomość (dostępna w panelu GWT). Problem może dotyczyć samej strony lub linków do niej prowadzących.
- Możesz poinformować G bezpośrednio w GWT o tym, że przenosisz serwis na nowy adres (domenę).
- Masz możliwość dodania wielu użytkowników do GWT – dzięki temu np. osoby w Twojej firmie będą miały wgląd.
- Znajdziesz informację o ewentualnych błędach i problemach z dostępem robotów G do serwisu i z jego poprawnym indeksowaniem.
- Możesz pobrać stronę jako G (symulując robota wyszukiwarki).
- Poznasz dane na temat haseł, na jakie są wyświetlenia Twojego serwisu w wynikach wyszukiwania Google, oraz na jakie masz wejścia.
- Uzyskasz informację na temat linków prowadzących do Twojej strony.
- Możesz zarządzać mapą serwisu (w formacie .xml).
- Dostaniesz do dyspozycji analizę słów kluczowych znajdujących się w serwisie.
- A jeśli będziesz chciał usunąć linki prowadzące do Twojej strony (w sumie to nie faktycznie usunąć, ale poinformować G, by nie brało ich pod uwagę przy ocenie Twojego serwisu), to skorzystasz z tego narzędzia.
Jak widzisz, warto korzystać z Google Webmaster Tools. W zasadzie to narzędzie, oraz Google Analytics, powinny być Twoimi głównymi pomocami podczas pozycjonowania serwisu, a także analizy ruchu na nim.
Dodaj komentarz