Grupa ludzi, która spełnia określone kryteria oraz do której kierowana jest oferta nazywana jest grupą docelową – lub inaczej targetem. Grupa docelowa jest szczególnie istotna w marketingu. Dlatego ważne jest, aby dobrze określić swój target.
Dlaczego określenie grupy docelowej jest ważne?
Mając na sprzedaż określony produkt musimy wiedzieć komu chcemy go sprzedać – komu może się przydać i kto może być zainteresowany kupnem danego produktu. Dlatego należy wybrać określoną grupę docelową. Możesz być pewien, że Twoją grupą docelową nie mogą być „wszyscy”. Jeśli coś jest kierowane do wszystkich to znaczy, że nie jest kierowane do nikogo. Taka jest żelazna zasada: nie ma produktów przeznaczonych dla wszystkich.
Jeśli mamy ofertę nastawioną na określoną grupę ludzi oraz oferowany produkt może interesować tą grupę, to konwersja z takiej oferty jest znacznie większa niż gdyby była kierowana do wszystkich. Jest to spowodowane tym, że jeśli kierujemy ofertę do wybranej grupy odbiorców to możemy ją przystosować dla tej grupy. Z kolei jeśli byśmy kierowali ofertę do wszystkich to nasza oferta musiałaby być uniwersalna – a taka oferta nie istnieje. Oferując produkt wszystkim nie dogodzimy nikomu, ze względu na różnorodność osób, do których kierowana jest oferta.
Aby wybrać najlepszą grupę docelową musimy znać nasz produkt. Musimy wiedzieć jakie korzyści płyną z kupna tego produktu i komu może się on przydać.
Przykładowo posiadamy produkty takie, jak długopisy, ołówki, gumki, pisaki itd. Można by powiedzieć, że każdy czasem używa tych przedmiotów. Jednak nie należy kierować oferty do wszystkich. Powinno skoncentrować się na wybranej grupie. Mogą to być firmy, których praca koncentruje się w biurze np. biura rachunkowe. Inną dobrą grupą docelową mogą być rodzice, których dzieci są w wieku szkolnym – oferta byłaby szczególnie skuteczna w okresie późnych wakacji i początku roku szkolnego.
Warto również zauważyć, że niektóre produkty same mogą ograniczać naszą grupę docelową. Dla przykładu, jeśli sprzedajemy produkty związane ze sportami zimowymi np. narty, łyżwy, deski snowboardowe, to od razu jesteśmy ograniczeni do fanów i ludzi aktywnie uprawiających sporty zimowe. Nie będziemy kierować naszej oferty do statystycznego Kowalskiego, gdyż nie jest on zainteresowany takimi produktami.
Nisza jako idealna grupa docelowa
Idealnym rozwiązaniem w określaniu targetu jest nisza. Jeśli posiadamy unikatowy produkt niszowy to naszym targetem była by grupa ludzi o specyficznych kryteriach. Zazwyczaj jest to niewielki odsetek społeczeństwa, ale jest on silnie skoncentrowany. Znacznie łatwiej kierować do takich ludzi ofertę, gdy wiemy czego potrzebują i łączą ich określone potrzeby.
Weźmy dla przykładu tupeciki i peruki. Można powiedzieć, że są to produkty bardzo niszowe. Naszą grupą docelową jest nisza. A dokładniej ludzie łysi – głównie panowie. Grupa docelowa jest bardzo charakterystyczna i stanowi źródło naszych potencjalnych klientów.
Aby skutecznie prowadzić marketing zarówno w Internecie, jak i poza nim należy dokładnie określić grupę docelową, do której kierujemy nasze produkty. Nieokreślenie targetu lub jego błędne określenie skutkuje tym, że nasze działania marketingowe są nieskuteczne. To z kolei sprawia, że nasze koszty rosną, a dochodów z przeprowadzonych kampanii reklamowych nie widać.
Dodaj komentarz