Mam dla Ciebie (albo raczej Matt Cutts ma) kilka rad odnośnie optymalizacji serwisów pod wyszukiwarki, ale nie tylko. Najpierw zobacz poniższy film video.
Matt Cutts, pracownik Google Search Quality Team (SQT), dostał pytanie od czytelnika: „Jakie jest 3-5 obszarów seo, gdzie webmasterzy popełniają najwięcej błędów? Jak można je poprawić?„. Matt opowiedział, że:
- Najczęstszym błędem jest brak strony WWW w ogóle 😉 Jak zwykle Matt podaje super radę dla… nie wiem sam kogo. Bo przecież pytanie jest o błędy webmasterów (czyli strona już jest), a nie o błędy przedsiębiorców, którzy nie mają własnej strony internetowej, choćby najprostszej. Choć w sumie od razu dodał, że chodzi o to, żeby Twoja strona mogła zostać zaindeksowana, żeby roboty Google mogły sprawnie się po niej poruszać. I tu daje prostą radę, by przeklikać uważnie cały serwis. Akurat tę radę – choć trywialną – uważam za zasadną; co chwilę widzę startujący serwis (a czasami nawet długo już działający!), w którym niektóre linki prowadząc donikąd.
- Kolejna rada: umieść właściwe słowa kluczowe na stronie. Tu trzeba przyznać, że to podstawa dobrej optymalizacji – i dobrze, że Matt o tym przypomina. Pomyśl, co user (użytkownik) może wpisywać w wyszukiwarkę i umieść te słowa w treści podstron serwisu. Cutts przykładowo podaje, że jak masz np. restaurację, to na stronie internetowej umieść menu w formie tekstowej, a nie np. jako plik pdf czy grafikę. Całkiem niedawno widziałem serwis, gdzie oferta była w pdf’ie. O ile Google potrafi indeksować pliki pdf, to zawsze lepiej zrobić jedną lub kilka podstron, niż odsyłać potencjalnego klienta do pliku pdf.
- Następna rada: nie myśl o zdobywaniu linków, tylko o… marketingu. Uwielbiam te jego teksty 😉 Wspomniał wyrywkowo o różnych formach marketingu, w tam także o guerilla marketingu, czyli marketingu partyzanckim. Mamy nie skupiać się tylko na linkowaniu, ale myśleć strategicznie: co mogę zrobić, by moja strona była interesująca, by ludzie ją polecali, ale też polubili ją. Żeby była rozpoznawalna w sieci.
- Myśl o title (tytułach) i description (opisach) głównych podstron Twojego serwisu. W tytule umieszczaj słowa kluczowe, czyli czym się zajmujesz, czego dotyczy sama podstrona (akurat Matt mówił o stronie głównej). A dobry opis zwiększy klikalność w wynikach wyszukiwania.
- I ostatnia rada Matt’a: korzystaj z Google Webmaster Tools (GWT), nagrań video prezentowanych przez… Matt’a 😉 i innych źródeł wiedzy i informacji od Google, ale także wiedzy z internetu na temat optymalizacji i pozycjonowania. Edukuj się, bo wiedzy już jest – wystarczy po nią sięgnąć.
Powiem Ci, że jest to jedno z najbardziej konkretnych nagrań pracownika Google. Co prawda dla osób wtajemniczonych są to rzeczy oczywiste, ale warto o nich przypominać, ponieważ wciąż wiele serwisów nawet te podstawowe elementy ma zaniedbane. Zresztą sprawdź od razu własny serwis…
Dodaj komentarz