Pod koniec stycznia 2012 roku nagrałem video omawiające 21 powodów, dla których po prostu musisz pozycjonować Twoje serwisy internetowe. Wtedy prowadziłem promocję mojego szkolenia z pozycjonowania w Google: Tajemnice Pozycjonera 2.0. Postanowiłem opublikować to nagranie na blogu ebiznesy.pl, aby przekonać Cię (jeśli jest to oczywiście potrzebne) do pozycjonowania się w wyszukiwarkach internetowych.
Poniżej zamieszczam rzeczone nagranie, a pod nim w skrócie omówię owe 21 powodów.
21 powodów na TAK dla pozycjonowania
Uważam, że te argumenty powinny przekonać każdego, kto ma wątpliwości:
- Szukamy przez internet informacji, kupujemy
Dla większości z nas wyszukiwanie w Google jest synonimem wyszukiwania w ogóle. Stąd powiedzenie „wyguglować” = znaleźć w internecie. Chcąc zatem zyskać ruch na naszych serwisach, musimy je zoptymalizować pod Google i zadbać o linki przychodzące. - Pozycjonowanie jest stosunkowo tanie
Nie słuchaj tych, którzy mówią o darmowym pozycjonowaniu – coś takiego nie istnieje. Mówię tutaj, że pozycjonowanie najczęściej lepiej się kalkuluje niż inne formy promocji (off-line i on-line). Zatem decydując się na pozycjonowanie nie musisz się stresować myślami, czy aby na pewno będą to dobrze zainwestowane pieniądze w marketing (oczywiście przy założeniu, że będzie to zrobione dobrze przez Ciebie lub rzetelną firmę pozycjonerską). - Optymalizacja w wielu przypadkach przynosi błyskawiczne, zaskakujące efekty
Szokujące jest to, jak wiele firm – także pozycjonerskich (!), lub raczej pseudo-pozycjonerskich – zaniedbuje optymalizację seo. Jeśli przyjdzie Ci nawiązywać współpracę z firmą pozycjonerską i nie zaproponują Ci optymalizacji Twojego serwisu, od razu daj sobie z nimi spokój. Optymalizacja najczęściej jest stosunkowo tania i szybka, natomiast jej efekty mogą być bardzo pozytywne: z dnia na dzień wzrośnie ilość wejść na Twoje strony. - Reklama pod długi ogon, który jest najkorzystniejszy z biznesowego punktu widzenia, daje znakomite rezultaty
Pozycjonowanie pod tzw. długi ogon wyszukiwania oznacza głównie tworzenie treści i ich optymalizację pod zapytania (frazy kluczowe) składające się z kilku wyrazów, na przykład „jak wykonać backup danych na WordPressie”. W takim przypadku łatwo złapać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na niewielką ilość wejść (na jedną podstronę serwisu), ale bardzo wartościowych, bo sprecyzowanych. - Gdy jesteś wysoko w wynikach wyszukiwania, internauci postrzegają Cię jako bardziej wartościowego
W sumie nie ma w tym nic dziwnego: skoro jesteś wysoko w Google, to znaczy, że radzisz sobie z marketingiem. Albo że Twoja strona jest wartościowa i algorytm wyszukiwarki pokazuje Cię wysoko. Albo że masz ciekawe produkty i inni spontanicznie linkują do Ciebie. Po prostu jak pojawiasz się nad innymi, to widocznie jesteś lepszy. - Reklama jest niezwykle skutecznie stargetowana
Główną zaletą wejść z Google jest to, że są to wejścia z intencją. Użytkownik trafia na Twój serwis, bo czegoś szuka. Zatem nie ma tu nachalnej reklamy, tylko świadome poszukiwanie usera i jego potrzeby. - Rynek pozycjonowania w Polsce dopiero się rozwija – warto wejść teraz do gry
Ktoś może się ze mną nie zgodzić w tej kwestii i stwierdzić, że branża seo jest niezwykle rozwinięta i ciężko komuś nowemu w jakikolwiek sposób wejść do gry (pozycjonując własny serwis lub świadcząc usługi pozycjonerskie). A ja się pytam: jakim cudem branża, która ma zaledwie naście lat historii może być wypełniona? - Odpowiednio przeprowadzone pozycjonowanie serwisu poprawia widoczność w wyszukiwarkach na wiele lat
Oczywiście: algorytmy wyszukiwarek cały czas się zmieniają. To prawda. Jednak pewne rzeczy pozostają niemal niezmienne – na przykład optymalizacja. I jeśli, powiedzmy, doskonale zoptymalizujesz swojego bloga, to później przez lata możesz tylko pisać na nim i już niemal nic nie zmieniać, jeśli chodzi o optymalizację. Podobnie jest z linkami. Najtrudniej jest na początku, a później często chodzi głównie o utrzymanie pozycji poprzez delikatne linkowanie. To dlatego firmy pozycjonerskie na początku zajmowania się nowym klientem mają spore koszty i mniejsze zyski, by odbić to sobie po pewnym czasie, gdy niewiele muszą robić ze stroną klienta, a co miesiąc pobierają abonament. - Stosunkowo łatwe pozycjonowanie regionalne
Pozycjonowanie regionalne (typu „usługi malarskie Wrocław”) jest dość proste, szybkie i tanie, a równocześnie dobrze stargetowane – czyli wejścia są bardzo wartościowe. - Rynek wyszukiwania i liczba internautów w Polsce stale rośnie
To także świetna informacja i argument za pozycjonowaniem: robisz coś, co z każdym miesiącem przynosi coraz lepsze efekty, bo coraz więcej potencjalnych zainteresowanych szuka informacji w sieci. - Liczy się pierwsze miejsce w Google, ewentualnie top3, a już najdalej top10
Zatem jeśli zaniedbasz optymalizację i pozycjonowanie i będziesz na pozycjach +10, wtedy nie możesz liczyć na wejścia z wyszukiwarek – będą znikome. Wbij sobie do głowy, że drugiej strony w Google nie ma. - Zadbaj koniecznie o tzw. SEO-PR
Naprawdę bardzo łatwo doprowadzić do sytuacji, gdy na interesujące Cię frazy kluczowe tzw. PR-owe (PR od Public Relations) – typu „nazwa firmy opinie” – wypełnisz swoimi wynikami większość (lub nawet wszystkie) z pierwszych 10 wyników wyszukiwania. - W tej formie promocji możemy bardzo dokładnie monitorować efekty i skuteczność podejmowanych działań
Mówi się, że większość pieniędzy, jakie przeznaczamy na marketing, jest marnotrawiona. To prawda. Dlatego musimy monitorować nasze działania. Efekty pozycjonowania możemy dokładnie mierzyć – wiemy o każdym wejściu z wyszukiwarki i o efektach, jakie przyniosło. - Jeśli to zlecimy, płacimy tylko za efekty
Jest wiele głosów za tym, że płacenie za efekty pozycjonowania to nieporozumienie. Ciężko jednak o inny model rozliczeń. Korzystają na tym klienci. - Budujesz przewagę konkurencyjną
To proste: jesteś wyżej od konkurencji. - Tutaj możesz walczyć nawet z największymi (są małe wyjątki)
Bardzo często problemem wydającym się nie do przejścia jest potęga naszej konkurencji. W pozycjonowaniu traci to na znaczeniu: możesz konkurować o pozycje nawet z największymi (oczywiście znajdą się wyjątki od tej reguły). - Możesz wymienić się linkami – partnerzy będą Ci wdzięczni
Przy takim barterze promocyjnym, obydwie strony zyskują. - Możesz zarabiać na zapleczu pozycjonerskim
Budując strukturę linków do strony, musisz mieć na uwadze sukcesywne budowanie własnego zaplecza pozycjonerskiego, czyli serwisów tworzonych głównie po to, by linkowały do strony docelowej. Mając takie zaplecze, korzystasz na wiele sposobów: masz linki do własnych serwisów, zarabiasz na reklamie kontekstowej, adtaily, bannerach lub np. zamieszczaniu linków do cudzych serwisów. Tylko się tym nie chwal na stronie, bo G zabrania handlu linkami. - Możesz jedno zaplecze pozycjonerskie wykorzystywać do pozycjonowania wielu serwisów – Twoich i klientów
Wspomniałem już o tym w poprzednim punkcie: zaplecze możesz mieć jedno (do jednej tematyki), a pozycjonować wiele serwisów. Zatem spadają koszty. Firmy pozycjonerskie żyją głównie dlatego, że mają swoje zaplecza seo. - Gdy przyjdzie Ci sprzedać swój biznes, o wiele więcej za niego weźmiesz, jeśli będzie wypozycjonowany
Po prostu wypromowany w Google serwis ma większą wartość rynkową. - Wyszukiwarka Google ma się dobrze, wiec jest to inwestycja na wiele lat
Powyższe „oczko” to litania 21 punktów, które mają uświadomić nieuświadomionych. Pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych nie jest opcją – jest czymś obowiązkowym dla Ciebie.
A może znasz jeszcze jakieś powody, dlaczego musimy się pozycjonować w Wielkim G?
Dodaj komentarz