Każdy, kto zetknął się z pojęciem pozycjonowania, z pewnością wie, że najważniejszą czynnością, wpływającą na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, jest zdobywanie linków zewnętrznych, prowadzących do pozycjonowanego serwisu. Należy zwrócić uwagę na to, że nie wszystkie linki są tak samo wartościowe i silnie wpływają na pozycję naszej strony. Dlatego powinno się starannie dobierać odnośniki i wybierać wartościowsze z nich.
Wartościowe linki
Link linkowi nierówny – jest to zasada, która od dawna obowiązuje w świecie pozycjonerów. 100 linków pochodzących z katalogów są mniej wartościowe niż 100 linków z witryn o wysokiej pozycji w wyszukiwarkach oraz o podobnej tematyce do naszego serwisu.
Linki powinny być zdobywane „naturalnie”. Najlepsze linki to takie, które pochodzą z innych wartościowych serwisów, to znaczy takich, które same mają dużą liczbę dobrych linków do swojej strony, mają sensowną i cenną treść serwisu. Naturalnym pozyskaniem linku byłoby, gdyby właściciel takiego serwisu sam umieścił odnośnik do naszej strony na swojej witrynie. Jednak webmasterzy niechętnie umieszczają na swoich stronach linki do innych stron bezinteresownie. Dlatego nie należy na to liczyć i czekać, bo można się nie doczekać.
Zaplecze pozycjonerskie
Jednym z najlepszych metod pozyskiwania linków jest stworzenie własnego zaplecza pozycjonerskiego i umieszczanie w nim odnośników do pozycjonowanej witryny. Strony zaplecza powinny być tematycznie powiązane z zawartością głównego serwisu. Ich treść powinna być również wartościowa, dzięki czemu linki odsyłające do pozycjonowanego serwisu będą cenne.
Zaplecze powinno być także trochę wypozycjonowane, czyli do zaplecza należy też linkować. To podnosi wartość stron w wyszukiwarkach, a linki z takich stron są jeszcze silniejsze.
Niewątpliwie pozycjonowanie serwisu przy pomocy zaplecza jest bardzo czasochłonne, aczkolwiek w dłuższej perspektywie jest najbardziej opłacalne oraz efektywne.

Różne domeny
Przy tworzeniu zaplecza pozycjonującego oraz zdobywania linków z różnych witryn należy zwrócić uwagę na to, aby odnośniki pochodziły z jak największej liczby różnych domen. 100 linków, które są na jednej witrynie mającej dużą liczbę podstron ma bardzo małą wartość w porównaniu do 100 odnośników pochodzących z różnych domen. Pamiętaj o tym! Dlatego lepiej mieć 5 linków z różnych domen, niż 20 linków z jednej.
Różne IP
Kolejną bardzo ważną kwestią jest zdobywanie hiperłączy ze stron o różnym adresie IP. Nie wystarczy mieć linki z różnych domen. Jeśli te domeny mają takie same IP to ich wartość jest słabsza. Taka sytuacja może się często zdarzać przy tworzeniu zaplecza w ramach jednego konta hostingowego. Dostawcy usług hostingowych bardzo często stosują takie rozwiązanie.
Przyjrzyjmy się dokładniej budowie adresów IP na przykładzie:
125.44.56.60 gdzie: 125 - blok A, 44 - blok B, 56 - blok C.
Jednym z rozwiązań tworzenia zaplecza z różnym IP jest kupowanie usług serwerowych u różnych dostawców hostingowych. Jednakże takie rozwiązanie jest kosztowne. Istnieją jednak specjalne oferty hostingów, które są przygotowane specjalnie pod pozycjonowanie – hostingi takie oferują więcej adresów IP w ramach jednego hostingu.
Przyjrzyjmy się omawianemu zagadnieniu na przykładach:
|
Domena
|
IP
|
|---|---|
| www.strona1.pl | 122.45.70.12 |
| www.strona2.pl | 122.45.70.12 |
| www.strona3.pl | 122.45.56.44 |
| www.strona4.pl | 122.70.66.19 |
| www.strona5.pl | 122.70.66.19 |
| www.strona6.pl | 113.89.99.87 |
| www.strona7.pl | 122.45.70.88 |
Załóżmy, że domena www.strona1.pl jest domeną pozycjonowaną, a z pozostałych domen prowadzą linki do niej. Prawdopodobna wartość linków byłaby następująca:
|
Domena
|
Wartość odnośnika z danej domeny do www.strona1.pl
|
|---|---|
| www.strona2.pl | link mało wartościowy, takie same IP |
| www.strona3.pl | link wartościowy, inny blok C |
| www.strona4.pl | link wartościowy, inny blok C i B |
| www.strona5.pl | link wartościowy, inny blok C i B (ponieważ IP tej strony oraz powyższej są takie same, to w rezultacie linki te są słabsze) |
| www.strona6.pl | link bardzo wartościowy, całe IP inne, inny blok C, B oraz A |
| www.strona7.pl | link średniowartościowy, inne IP, ale ten sam blok C |
Część pozycjonerów twierdzi, że różne IP nie jest takie ważne w pozycjonowaniu. Moje zdanie w tym temacie jest takie, że nie należy przesadzać z ilością różnych IP, czyli nie stawiać każdej nowej strony zaplecza na innym IP. Jednak kilka-kilkanaście różnych IP w naszym zapleczu na pewno się przyda. Trzeba też wziąć pod uwagę, że linkujemy nie tylko z własnego zaplecza, ale także z innych stron – w tym wypadku zwykle mamy dosyć urozmaicone IP.
Opis hiperłącza
W opisie linka (anchor text) wpisujemy słowa, frazy kluczowe określające zawartość witryny. W ten sposób wyszukiwarki wiedzą co zawiera serwis, do którego prowadzi dany odnośnik (dostajemy plusik na dane słowo kluczowe w wynikach wyszukiwania). Należy pamiętać o tym, aby opisy odsyłaczy były zróżnicowane. Jeśli wszystkie linki prowadzące do pozycjonowanej strony będą miały taki sam opis, to wyszukiwarki uznają te hiperłącza za sztuczne i bardziej nam taka sytuacja zaszkodzi niż pomoże.
Przykładowo serwis księgarni może mieć opisy linków w postaci:
- księgarnia,
- książki,
- księgarnia online,
- publikacje,
- literatura,
- bestsellery,
- itp.
Warto również używać mało wartościowych opisów odsyłaczy jak np.:
- tutaj
- więcej na temat
- zobacz
- http://www.strona.pl/ (opis w formie adresu).
Celem takich linków jest symulowanie naturalnych odnośników. Hiperłącza w takiej formie często są używane na forach. Nie dadzą Ci one siły pozycjonującej na interesujące Cię frazy, ale uwiarygodnią Twoje naturalne zdobywanie linków w „oczach” wyszukiwarek.
Zdobywanie odnośników wymaga czasu
Jak wiadomo im więcej linków prowadzi do pozycjonowanej strony, tym lepiej. Aczkolwiek należy rozłożyć dodawanie kolejnych łączy w czasie.
Nowe serwisy powinny delikatnie dodawać linki. Trochę w katalogach, pozyskać na forach, blogach, preclach. Dodanie w ciągu jednego dnia kilkuset, czy kilku tysięcy linków w katalogach nie jest dobrym rozwiązaniem. Teoretycznie roboty wyszukiwarek
powinny szybciej do nas trafić, ale zdobycie takiej ilości linków nie jest naturalne i może zaszkodzić. Liczba dodawanych odnośników powinna być zwiększana z czasem. Każda witryna powinna przejść kolejne etapy rozwoju i dodawania linków.
W przypadku gdy istniejący serwis zaliczy nagły przyrost łączy, wyszukiwarki często nie dołączają takich linków do strony docelowej (nie dostajemy siły pozycjonerskiej). Zjawisko to nosi nazwę sandboxu (piaskownicy). Odnośniki są przechowywane w wirtualnej piaskownicy przez okres zazwyczaj 3 miesięcy do roku. Jeśli linki te nie znikną w tym czasie (co często się zdarza), to zwykle zostaną dołączone do strony docelowej. Jest to forma zabezpieczenia.
Podsumowując należy starać się o wartościowe linki. Stworzenie zaplecza pod serwis pozycjonujący jest jednym z lepszych rozwiązań. Powinno się dodawać najczęściej linki z różnych domen i o różnych adresach IP . Dodatkowo opisy odsyłaczy powinny być także zróżnicowane. Jednak warto również zadbać o niewielką ilość mało wartościowych linków, aby proces pozyskiwania łączy wyglądał naturalnie. Oczywiście nie należy także przesadzać z ilością dodawanych hiperłączy w krótkim czasie.





Dodaj komentarz