Dodawanie stron do katalogów
Jedną z podstawowych czynności składających się na pozycjonowanie jest umieszczanie witryn w katalogach stron internetowych. Linki w katalogach stron wpływają na pozycję naszego serwisu. Ostatnimi czasy moc pozycjonerska katalogów znacznie spadła. Nie mniej jednak nie należy ich ignorować, gdyż dobre katalogi potrafią nadal pozytywnie wpłynąć na naszą witrynę. Nie tylko mogą nieco wypozycjonować serwis, ale również z co lepszych katalogów będzie generowany ruch do naszego serwisu, gdyż wiele osób używa katalogów stron internetowych, jako alternatywę dla wyszukiwarek.
Katalogowanie strony WWW często jest jej początkową fazą pozycjonowania. Rodzi się jednak pytanie: które katalogi stron internetowych są wartościowe? Które wybrać spośród wielu i jak nie trafić do śmieciowych katalogów, pełnych spamerskich stron? Na szczęście można rozpoznać dobre katalogi. Na ich jakość wpływa wiele aspektów.
Page Rank katalogu
Jednym z ważniejszych czynników, jakie powinieneś brać pod uwagę wybierając katalogi, jest ich Page Rank. Google za pomocą Page Rank określa wartość strony (upraszczając). Skala Page Rank kształtuje się na poziomie od 0 do 10. Im wyższy Page Rank, tym katalog jest lepszy, wartościowszy dla Google i tym samym cenniejszy dla pozycjonerów. Strony z wysokim Page Rank są zazwyczaj po prostu dobre i nierzadko popularne.
Niektórzy uważają, że Page Rank nie ma dziś takiego znaczenia. Opinie na ten temat są podzielone. Ja uważam, że strona z wyższym współczynnikiem tego wskaźnika jest lepsza od tej z niższym. Wprawdzie Google ocenia w ten sposób zawartość stron, dlatego poziom Page Rank odzwierciedla się też w jakości i zawartości merytorycznej strony.
Mając do wyboru katalog z niskim Page Rank i z wysokim zdecydowanie należy wybrać ten z wyższym.
Back links – linki zwrotne
Innym ważnym czynnikiem przy wyborze katalogu jest ilość jego linków zwrotnych (ang. back links). Linki zwrotne są to odnośniki, które są umieszczane na innych stronach, prowadzące do danej witryny. Innymi słowy mówiąc: im więcej stron umieszcza linki prowadzące do danego katalogu, tym ten katalog jest wartościowszy.
Ilość linków zwrotnych wpływa również na wysokość Page Rank. Jest tak dlatego, iż jeśli katalog ma dużo linków zwrotnych oznacza to, że wiele stron poleca ten katalog.
Jeśli dodasz swoją stronę do katalogu, to znajdzie się w nim odnośnik do Twojej strony. W takim przypadku to będzie back link Twojej strony.
Należy zwrócić również uwagę na to, że niektóre katalogi wymagają linku zwrotnego do siebie, jeśli ktoś chce umieścić wpis w ich katalogu. Nie opłaca się zazwyczaj dołączać swojej strony do takiego katalogu. Powód jest prosty. Katalog linkuje do Ciebie dając trochę siły pozycjonerskiej, ale z kolei Ty też musisz linkować do katalogu – w ten sposób Twoja pozycja słabnie. Wyjątkiem mogą być katalogi, które są bardzo atrakcyjne, silne i popularne. W takiej sytuacji czasem warto rozważyć zapis do katalogu.
Moderowane katalogi
Zdecydowanie znacznie lepsze są katalogi moderowane. Aby zapisać się do takiego katalogu należy poczekać, aż propozycję dodania strony do katalogu przejrzy i oceni pod względem regulaminu moderator lub redaktor. Jeśli proponowana witryna spełnia określone warunki, to moderator akceptuje wpis i mamy wtedy dopiero dodaną stronę do katalogu.
Ale dlaczego lepsze są katalogi moderowane? Ponieważ, jak przeczytałeś już wyżej, strony są sprawdzane przed dodaniem. Słabe strony merytorycznie, nieskończone, łamiące prawo i wszelkie inne niepożądane strony są odsiewane. Wpływa to znacznie na jakość katalogu, ponieważ nie ma w nim śmietnika. Jest utrzymany porządek. Nie chciałbyś przecież, żeby Twoja strona znalazła się w liście pomiędzy stronami rasistowskimi, propagującymi przemoc, pornograficznymi, czy reklamującymi viagrę.
Dlatego katalogi moderowane są wartościowsze. Moderator odrzuca wszelkie niechciane propozycje – również te, które są dodawane automatycznie przez różnego rodzaju automatyczne dodawarki do katalogów. Strony dodawane przez automaty często są śmieciowymi i spamerskimi stronami, które psują ogólny wizerunek katalogu.
Zawartość katalogu
Bardzo ważną czynnością przy wyborze katalogu jest zwyczajne przejrzenie go. Powinno się przejrzeć katalog, zobaczyć jakie ma kategorie i jakie strony są dodane do katalogu.
Pierwsza sprawa to sprawdzenie ilości wpisów. Jeśli katalog świeci pustkami, są trzy wpisy na krzyż, to raczej taki katalog dużo Ci nie pomoże. Jest po prostu, albo naprawdę słaby, skoro nikt nie chce dopisywać swoich witryn do katalogu, albo dopiero się rozwija. W drugim przypadku jest to po prostu jeszcze młody katalog i dlatego nie jest zbyt wartościowy. Nie oznacza to jednak, że w przyszłości się nie rozwinie i nie stanie się bardzo dobrym katalogiem.
Po drugie należy sprawdzić jakość i tematykę wpisów. Trzeba przejrzeć kategorie i zobaczyć czy strony są dobrze posegregowane. Równocześnie należy sprawdzać, co to są za wpisy. A mianowicie czy nie są to strony spamerskie, wulgarne, łamiące prawo – jednym słowem śmieciowe, psujące wartość katalogu (takie przeszukanie katalogu ma szczególne znaczenie, jeśli nie jest on moderowany).
Katalogi tematyczne
Większość katalogów stron w Internecie jest wielotematyczna. Można do nich dodać prawie każdą stronę (chyba, że łamie ona postanowienia regulaminu). Można jednak znaleźć również katalogi, które nie akceptują wszystkich stron. Gromadzą strony tylko z wybranej dziedziny. Są to katalogi tematyczne.
Zaletą katalogów tematycznych jest fakt, iż są one bardziej skonkretyzowane treściowo. Skupiają się na danym rodzaju witryn. Jeśli znajdziesz katalog tematyczny, który jest związany z tematyką Twojego serwisu, warto się zastanowić nad dodaniem go do niego. Zyskujesz wtedy link, który jest mocno powiązany tematycznie z Twoją witryną.
Przykładowo, jeśli posiadasz stronę o piraniach i znalazłeś katalog stron o zwierzętach, to jest on bardzo atrakcyjny dla Ciebie. Cała tematyka katalogu jest zbliżona do Twojej witryny, gdyż piranie przecież są zwierzętami ;-). Wystarczy tylko dodać stronę do odpowiedniej kategorii (np. kategoria „ryby”).
Rodzaje linków
Przed wyborem katalogu należy również sprawdzić jakie mają odnośniki stron wpisanych. Jeśli linki do serwisów mają atrybut „nofollow”, to automatycznie powinno się opuścić taki katalog. Nie da on żadnej siły pozycjonującej. Ewentualnie da jakiś procent wejść z danego katalogu.
Drugą sprawą jest sprawdzenie czy linki do serwisów w katalogu są bezpośrednie czy pośrednie (z przekierowaniem). Aby link nam coś dał powinien być bezpośredni. Pośredni da tyle, co link z „nofollow”.
Odnośnik bezpośredni wygląda w taki sposób:
http://www.mojastrona.pl/
Z kolei pośredni może wyglądać następująco:
http://www.katalogstron.pl/index.php?strona=http://www.mojastrona.pl/
Płatne katalogi
Niejednokrotnie można spotkać katalogi, które wymagają jednorazowej opłaty za wpis lub tylko za rozpatrzenie wpisu (bez gwarancji dodania go do katalogu). Usługa ta jest realizowana poprzez płatności sms – cena waha się zwykle w granicach 2-10 złotych.
W przypadku płatnych katalogów należy zwrócić uwagę na inne walory katalogu. Płatny nie znaczy, że dobry. Należy zwyczajnie ocenić, czy warto wydać parę złotych na katalog. Jeśli jest cenny to jak najbardziej warto, natomiast jeśli jest słaby jakościowo, to nie ma sensu jeszcze za niego płacić.
Wprawdzie opłata za wpis sprawia, że automaty nie mogą dodać wpisu do takiego katalogu, ale każda żywa osoba może. Dlatego jeśli katalog jest płatny i nie jest moderowany to może znajdywać się w nim dużo spamerskich stron. Wprawdzie wystarczy tylko zapłacić i wpis jest automatycznie dodawany do katalogu.
Katalogi katalogów
Katalogów w Internecie jest cała rzesza. Dlatego szukanie pojedynczych katalogów mija się z celem. W takiej sytuacji do pomocy przychodzą katalogi katalogów. Są to katalogi, do których dodawane są tylko katalogi stron internetowych. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, gdyż w jednym miejscu jest masa katalogów stron WWW.
Godnym polecenia katalogiem katalogów jest spis katalogów SEO. Twórca tego spisu stworzył dużą bazę katalogów stron. Z reguły wszystkie katalogi w spisie zostały sprawdzone czy działają. Spis zawiera obecnie prawie 11000 katalogów w swojej bazie. Katalogi można filtrować np. pod względem wartości Page Rank, czy ilości linków zwrotnych. Ułatwia to wybór katalogów stron.
Inne, wręcz obowiązkowe miejsce to ranking katalogów. Wprawdzie nie jest to katalog katalogów, ale na stronie tej jest ranking katalogów, które są najczęściej używane przez internautów. Dlatego witryna powinna bezwarunkowo znaleźć się w katalogach zamieszczonych na tej stronie.
Katalogi z serwisu ranking.pl są bardzo wartościowe i najpopularniejsze. Zamieszczając w nich wpis mamy najlepsze linki pochodzące z katalogów. Dodatkowo, ze względu na swoją popularność wpisy w tych katalogach będą nam generować ruch do naszej strony.
Dodawanie strony WWW do katalogów jest jednym z podstawowych metod pozyskiwania linków pozycjonujących. Aby linki były możliwie najlepsze należy dokładnie przeanalizować katalogi, do których chcemy dodać swój serwis. Słabe i spamerskie katalogi nie tylko mogą nie pomóc, ale mogą nawet zaszkodzić.
Dodaj komentarz