Programy partnerskie są świetnym rozwiązaniem dla osób, które chcą zarabiać w sieci. Nie trzeba mieć własnych produktów, aby sprzedawać. Można promować cudze produkty w zamian za prowizję od sprzedaży (zwykle wynagrodzenie jest w takiej formie). Nierzadko otrzymujemy też szereg materiałów promocyjnych i marketingowych, dzięki którym łatwiej jest sprzedawać. Idea zarabiania w taki sposób jest prosta: promujemy cudze produkty przy pomocy linków z naszym identyfikatorem, internauta klika w taki link i jest od razu przypisany do nas, więc gdy kupi dany produkt to nam będzie się należeć prowizja.
Tak to wygląda w skrócie od strony partnera. Jednak jak pozyskać partnerów do współpracy? Ta zadanie spada na managera programu partnerskiego, czyli osoby, która zajmuje się całym programem partnerskim.
Często zdarza się, że świeżo upieczony manager programu partnerskiego spotyka się z problemem pozyskania nowych partnerów. Nie wie jak się do tego zabrać, gdzie i w jaki sposób szukać partnerów. Jednak zadanie to jest prostsze niż mogłoby się wydawać. Poniżej zaprezentowane jest kilka sugestii dotyczących zdobywania nowych partnerów.
Witryny z produktami komplementarnymi
Jednym ze sposobów na zdobycie nowych partnerów jest szukanie ich wśród serwisów czy sklepów internetowych, które sprzedają produkty komplementarne do naszych. Właściciel takiej strony może być zainteresowany współpracą. Nasze produkty będą dopełniać jego ofertę. On będzie inkasował dodatkowe zyski z prowizji, a my będziemy mieli nowego solidnego partnera.
Zobrazuję to przykładem. Załóżmy, że sprzedajemy oprogramowanie do komputerów. W takim wypadku partnerów powinno się szukać w serwisach sprzedających dobra związane z programami komputerowymi. Może to być przykładowo sklep internetowy sprzedający komputery i części do nich.
Serwisy tematyczne
Inną grupą stron internetowych, których właściciele mogą być potencjalnymi partnerami, są witryny tematyczne. Często hobbystyczne. Serwisy oparte głównie na treści, oferujące różnego rodzaju wiedzę i informacje. Treść tych stron WWW powinna być powiązana ze sprzedawanymi przez nas produktami. Inaczej oferowanie współpracy nie ma sensu. Nawet, jeśli właściciel zostanie partnerem, to ruch na jego stronie jest dla nas bezużyteczny, gdyż nie jest to nasz grupa docelowa.
Przykładowo, załóżmy ponownie, że sprzedajemy oprogramowanie komputerowe. W takim wypadku powinniśmy szukać partnerów wśród witryn poświęconych programom, komputerom. Może to być dla przykładu blog o tematyce zabezpieczeń przed atakami z Internetu, hakerami, spamem. Taki blog może być świetnym partnerem dla określonej grupy naszych produktów – antywirusów i programów antyspamowych.
Z kolei na przykład serwis o pielęgnacji ciała, kosmetykach nie jest dobrym wyborem w poszukiwaniu partnera. Ludzie odwiedzający tę witrynę nie są zainteresowani programami komputerowymi tylko produktami poprawiające wygląd, odmładzającymi, kosmetykami.
Fora i grupy dyskusyjne o tematyce e-biznesu i programów partnerskich
K
olejnym sposobem przyciągania partnerów jest opisywanie swojego programu partnerskiego na forach i grupach dyskusyjnych poświęconych tematyce biznesu internetowego, a najlepiej programów partnerskich. Zamieszczamy po prostu delikatną reklamę. Opisujemy szczegółowo nasz program. Zwykle społeczność zgromadzona w miejscach o takiej tematyce może być zainteresowana naszym programem partnerskim.
Istotne jest tylko, żeby rzetelnie go przedstawić – zasady jego działania muszą być jasne. W razie pytań użytkowników należy odpowiedzieć na zadane wątpliwości. Nie należy zostawić zapytań użytkowników bez odpowiedzi. Nasza wiarygodność wtedy maleje, a potencjalni partnerzy zostają zniechęceni, ponieważ są niedoinformowani oraz widzą, że nie zależy nam na partnerach.
Ważne jest też, aby zapoznać się z obyczajami i regulaminem na danych forach/grupach. Może też być tak, że reklamy nie są dobrze odbierane lub zabronione – zwłaszcza przez nowych użytkowników.
Strony WWW o programach partnerskich
Oprócz powyższych możliwości w Internecie istnieje też trochę stron WWW, których treść dotyczy programów partnerskich. Często są to witryny, które zbierają dane o dostępnych programach partnerskich i katalogują je. Dobrze jest zainteresować się takimi stronami i zgłosić swój program do ich spisu. W Polsce jednym z popularniejszych serwisów tego typu jest Netigo.
Zachęć aktualnych partnerów
Jeśli mamy już pewną bazę aktywnych partnerów to nic nie stoi na przeszkodzie, aby pozyskać dzięki nim nowych partnerów. Jeśli nasz program partnerski składa się z kilku poziomów, to zachęcenie aktualnych partnerów do pozyskania nowych jest łatwiejsze, ponieważ jest to dodatkowa korzyść dla partnera. Jeśli pozyska kolejną osobę ze swojego linku partnerskiego, a ta osoba będzie aktywnie promować nasze produkty to partner, który go polecił będzie otrzymywać również prowizję z jego poleceń.
Dla partnerów korzystne jest budować strukturę nowych partnerów pod sobą. Jeśli partnerzy ze struktury zarabiają, to partner, który ich polecił również zarabia.
Można też robić specjalne akcje promocyjne zachęcające aktualnych partnerów. Przykładowo dla partnerów, których struktura wygeneruje 20 sprzedaży w miesiącu, otrzymają bonus w postaci 20% rabatu na dowolny produkt będący w ofercie. To jest tylko przykład. Można wymyślić różne promocje zachęcające partnerów do budowania swojej struktury. Wszystko zależy od pomysłowości organizatora i managera programu partnerskiego.
Miejsc i sposobów szukania potencjalnych partnerów jest sporo. Wystarczy trochę się zastanowić gdzie w Internecie pasują nasze produkty. Mogą to być sklepy internetowe z dobrami dopełniające naszą ofertę, a mogą być serwisy powiązane tematycznie z naszymi produktami. Nie należy też zapomnieć, że miejsca, w których gromadzą się ludzie zainteresowani zarabianiem w Internecie również są odpowiednimi miejscami w Sieci. Zawsze też można skorzystać ze zbudowanej już bazy partnerów, wysyłając e-maila zachęcającego do budowania własnej sieci partnerów.
Jeśli masz jakieś ciekawe pomysły na werbowanie aktywnych partnerów to podziel się nimi w komentarzu.





Dodaj komentarz