Postanowiłem otworzyć sklep z tabletami internetowymi. Pomysł powstał kilka miesięcy temu. Mój brat, Piotr, wymyślił dla nowej marki domenę: tabletoid.pl (połączenie tabletu i Androida). Nie będę w tym wpisie szczegółowo analizował tego pomysłu na e-biznes, genezy jego powstania, przeprowadzonej analizy konkurencji itp. Skupię się tylko na jednym: dość innowacyjnym podejściu do połączenia serwisów internetowych zbudowanych wokół marki tabletoid.pl. Być może zainspiruję Cię do czegoś podobnego – może postawisz na taki model e-commerce w innej niszy, kto wie. OK, zatem zaczynajmy.
Budowanie społeczności wokół marki
Cały pomysł wywodzi się z dość prostego założenia: chęci zbudowania społeczności wokół marki.
Stawiając sklep internetowy od razu analizujesz, jak będziesz go promować. Myślisz o pozycjonowaniu, Google AdWords, Facebook Ads, Facebook fan page, budowaniu listy adresowej, programie partnerskim, AdTaily, marketingu partyzanckim na forach i blogach, akcjach PR-owych, wpisach gościnnych na blogach, być może nawet reklamie w prasie drukowanej. Zauważ, że większość tego typu działań to po prostu staranie się, aby ktoś wszedł na naszą stronę, po prostu nakłonienie go do zajrzenia (i być może zakupu). A jeśli zrobić inaczej: niech użytkownicy sami zbierają się wokół Twojej marki, hm? Co o tym myślisz? Pomysł fajny, tylko jak go wcielić w życie? I tak właśnie powstał nasz pomysł na 4 w 1, czyli sklep, blog, forum i darmowy poradnik.
Każdy z tych serwisów odgrywa swoją, z góry ustaloną, rolę. Choć oczywiście ich funkcje uzupełniają się. Oto owe serwisy i ich rola.
1. Sklep internetowy z… jednym modelem tabletu
Oczywiście podstawą jest sam sklep, a raczej… strona sprzedażowa. Choć i to określenie nie jest w tym przypadku trafne. Jest to po prostu serwis wyglądający jak sklep internetowy (choćby jego podstrony o tym świadczą), jednak z ofertą tylko jednego produktu. Skąd pomysł na jeden produkt? Zapewne w innym artykule szerzej to opiszę, a tutaj napiszę w skrócie. Chodzi o to, że w normalnym sklepie użytkownik ma wybór. Często bardzo duży wybór. W zasadzie musi niejednokrotnie wychodzić ze sklepu, by na forach, blogach, serwisach z opiniami szukać informacji na temat danego modelu. Zatem traci czas, a równocześnie my zmniejszamy szansę na sprzedaż. Poza tym, mając tylko jeden produkt w ofercie, możemy naprawdę doskonale go przedstawić. Gdy masz 1000 produktów, nie jesteś w stanie na każdym się skupić. A przy jednym produkcie, na wszystko znajdziesz czas: dopracowanie oferty, wykonanie i obróbkę wielu zdjęć, czy nagranie video. Zatem możesz lepiej i skuteczniej przedstawić produkt. Strategia jednego produktu powoduje, że potencjalny Klient czuje, że się na czymś znasz. W końcu oferujesz mu tylko jeden, ale za to optymalny produkt. Zatem albo go kupi, albo nie tego szukał (oczywiście to pewne uproszczenie, bo na przykład może nie kupić, gdyż wyruszy na poszukiwania najniższej ceny w Sieci).
Sklep znajduje się pod domeną główną, czyli tabletoid.pl. Sama nazwa również została celowo dobrana. Chcieliśmy zawrzeć w niej słowo „tablet”, ale w niebanalny sposób. Myślę, że się udało. Oczywiście markę można budować na neologizmie, który z niczym się nie kojarzy, jednak tutaj w zamyśle mieliśmy trzy pozostałe serwisy, wchodzące w skład 4 w 1, a zależało nam, by z ich domen (w zasadzie subdomen) jasno wynikało, że jednak chodzi o tablety.
2. Blog o tabletach
Blog przysklepowy spełnia wiele ról, między innymi:
- uwiarygadnia markę i sklep,
- pomaga użytkownikowi w wyborze,
- przyciąga ruch z wyszukiwarek.
Nie inaczej jest tutaj. Ta branża bardzo dynamicznie się zmienia. Co chwilę pojawiają się nowości, o których można pisać na blogu. Zatem tematów, które można poruszać, jest mnóstwo – i nigdy ich nie zabraknie.
Blog postawiliśmy na subdomenie: blog.tabletoid.pl. Jest to działanie celowe, które pozwala:
- zawrzeć słowo „blog” w domenie, co pomaga w pozycjonowaniu,
- wzmocnić markę tabletoid.pl, gdyż każdy, kto trafi na bloga, będzie wiedział / widział, że blog jest powiązany ze sklepem – zatem wzrośnie świadomość marki i zapamiętywalność domeny głównej.
3. Forum dla miłośników tabletów
W zasadzie forum jest tutaj kluczowym elementem, mającym za zadanie zbudować wspomnianą wcześniej społeczność wokół marki tabletoid.pl. Dlaczego zatem każdy sklep internetowy nie buduje forum przysklepowego, skoro jest to dobre rozwiązanie? Powodów jest wiele, a podstawowy z nich to wysiłek, jaki towarzyszy rozwinięciu forum internetowego (postaram się niebawem napisać artykuł, lub nawet kilka, na temat budowania i rozwoju forum od zera). Poza tym, nie zawsze ma to sens. Podejmując decyzję odnośnie ewentualnego założenia forum, musisz wziąć pod uwagę m.in.:
- Konkurencję – czy będziesz sam, czy może jest już kilku liderów, których być może nigdy nie dogonisz?
- Liczebność grupy docelowej – jeśli działasz w mikro-niszy, wtedy forum może stracić sens.
- Twoje zasoby, głównie roboczogodzinowe (nie wiem, czy to poprawne słowo ;-)) – czy możesz sobie pozwolić na rozwój forum?
- Czas życia produktu – jeśli zakładasz sklep (lub już go prowadzisz), który oferuje towar bliski kresu swego życia rynkowego, wtedy rozwój forum od zera nie ma sensu.
Jak jest w naszym przypadku? W zasadzie wszystko wskazuje na naszą korzyść:
- na tę chwilę, mała konkurencja – wręcz nie ma forum w Polsce, które by się specjalizowało w tabletach (można tutaj polemizować, jednak nasz research tak właśnie wykazał),
- grupa docelowa jest bardzo duża i z każdym dniem rośnie – tablety mają obecnie tendencję nieprawdopodobnie zwyżkową,
- mamy przygotowaną strategię rozwoju forum i rezerwujemy czas na to.
Sytuacja na rynku jest taka, że jeśli to dobrze rozegramy, możemy zostać jednym z liderów w Polsce, jeśli chodzi o forum o tabletach. Oczywiście nie ma nic pewnego i jest tutaj sporo czynników zmiennych, lecz upór, konsekwencja i doświadczenie (forum.ebiznesy.pl także od zera rozwijałem) pozwala mi przypuszczać, że mamy duże szanse stać się jednym z podstawowych źródeł wiedzy i dyskusji dla wielu osób zainteresowanych tabletami. Nie ukrywam, że minusem jest to, że nie jesteśmy jeszcze ekspertami od tabletów. Mamy pewną wiedzę i doświadczenie (sam oczywiście używam tabletów, w tym takiego, który oferuję w sprzedaży – Kiano Pro 10 Dual), jednak musimy jeszcze wiele się nauczyć, poznać, doświadczyć. To jednak nie jest wielką przeszkodą do rozwoju jakiegokolwiek forum – przecież każde forum składa się z wielu osób, które znają się na temacie i doradzają innym. Stąd cała siła forów internetowych.
Forum stoi na subdomenie: forum.tabletoid.pl. Dobrze jest, gdy w domenie forum jest słowo „forum” – to pomaga już na pierwszy rzut oka identyfikować rodzaj i funkcję serwisu. No i pomaga w pozycjonowaniu forum.
4. Darmowy poradnik kupującego
Tutaj dajemy za zapis na listę adresową (prosimy użytkownika o podanie adresu e-mail oraz imienia) bezpłatny poradnik, w którym wyjaśniamy najważniejsze kwestie związane z wyborem tabletu. Po lekturze tego 20-kilku stronicowego pliku .pdf, user ma już pewne pojęcie, jakiego tabletu potrzebuje, czego będzie szukał dla siebie. Zatem poradnik spełnia kilka podstawowych funkcji:
- pokazuje, że chcemy pomagać,
- udowadnia, że znamy się na tabletach,
- pokazuje nas, jako zwykłych ludzi (zamieściliśmy wyluzowane zdjęcie na końcu poradnika),
- buduje nam listę adresową osób zainteresowanych tabletami.
Poradnik umieściliśmy – analogicznie do pozostałych serwisów – na subdomenie: poradnik.tabletoid.pl.
Integracja czterech serwisów
Tutaj następuje jedna z kluczowych kwestii całego zamysłu.
Mamy cztery serwisy internetowe powiązane z jedną marką: tabletoid.pl. Chcemy, aby user – trafiając na dowolny z 4 serwisów – miał „pod ręką” pozostałe trzy serwisy. Żeby jedno kliknięcie dzieliło go od przejścia z forum do bloga, czy z poradnika do sklepu itd. Postanowiłem, że zrobimy to w formie dużych, bardzo czytelnych zakładek. Zakładki są generalnie jedną z najlepszych form nawigacji – ich użyteczność jest porażająca. W zasadzie każdy user, widząc zakładki w jakimś serwisie, wie do czego służą, że się je klika. Pod względem usability, zakładki są nie do pobicia. W naszym przypadku są (tak uważam) optymalnym wyborem.
Jak widzisz, logotyp tabletoid.pl oraz tagline (hasło przewodnie, „wszystko o tabletach”) znajdują się w centralnej części strony. Można rozważyć przesuniecie tych elementów do lewej krawędzi, a po prawej osadzenie linków do strony „kontakt” i/lub „o nas”, a może także „opinie” – jednak na tę chwilę nie zdecydowałem się na taki krok.
Każda zakładka jest wyraźnie opisana i składa się z trzech elementów:
- nazwy zakładki: sklep, blog, forum, poradnik – nazwa jest możliwie najprostsza i od razu mówi, co znajdziemy pod daną zakładką,
- krótkiego opisu zawartości zakładki – dosłownie po trzy słowa (np. „newsy, testy, recenzje” dla bloga),
- ikony – sklep ma ikonkę tabletu, blog – ołówka, forum – chmurek (symbolizujących dyskusję), a poradnik – koła ratunkowego (symbolizującego niesienie pomocy).
Nie będę tutaj omawiał szczegółowo każdego z czterech serwisów wchodzących w skład marki tabletoid.pl – i tak ten artykuł wyszedł dość obszerny.
Podsumowanie
Przedstawiony projekt jest pierwszym (tego typu), jaki realizuję. Pokazane „4w1” jest pewnego rodzaju eksperymentem, którego efekty będziemy obserwować w najbliższym czasie. Jak wspomniałem, kluczowym elementem tej układanki jest forum. Jeśli forum się rozwinie (zgodnie z naszymi założeniami i planami), wszystko powinno potoczyć się szybko i w odpowiednim kierunku. A jeśli forum będzie kulało, wtedy cały projekt może nie spełnić naszych oczekiwań. Postaram się informować moich Czytelników o rozwoju marki tabletoid.pl – będzie to bez wątpienia ciekawe case study projektu e-commerce.
Dodaj komentarz