subiektywnie o e-biznesie

Kolory na stronach internetowych

Kolory na stronach internetowych

Kolory na stronie internetowej są bardzo ważne. Mogą podnieść "wartość" strony lub ją obniżyć. Mogą przyciągać lub odpychać. Ułatwiać odbiór strony lub odwrotnie – powodować, że będzie nieczytelna.

Jeśli wydaje Ci się, że kolory są bez większego znaczenia, poczytaj trochę na ten temat w Sieci. Zmienisz zdanie 😉

Kilka wskazówek odnośnie kolorystyki na stronach www

Oto kilka ogólnych wskazówek odnośnie kolorów na stronach internetowych:

  • Nie stosuj zbyt wielu kolorów na jednej stronie – stwórz pewien zestaw kolorystyczny i trzymaj się go. Wielokolorowa strona może być trudna w odbiorze dla użytkownika
  • Bądź konsekwenty – stosuj taką samą kolorystykę na wszystkich podstronach Twojego serwisu. Jeśli nie będziesz trzymać się tej zasady, Twój serwis może stracić wiele na użyteczności (usability). Jest tu pewna analogia do nawigacji na w serwisie internetowym: musi być spójna na wszystkich podstronach, bo inaczej użytkownik gubi się i musi się na nowo uczyć obsługi serwisu (nawigacji).
  • Dostosuj kolorystykę do tematyki serwisu i Twojej grupy docelowej. Powiesz: "Różowy dla dziewczynek, a niebieski dla chłopców?". W skrócie: tak.
  • Pamietaj o kontraście. Zdarza się, że projektanci zapominają o tej ważnej zasadzie. Jeśli zastosujesz niewielki kontrast pomiędzy tekstem a tłem, użytkownicy mogą szybko się męczyć czytając Twój serwis. Nie wspominając o osobach, które zróżnych przyczyn (np. wad wzroku) przy niskim kontraście nie mogą w ogóle korzystać z serwisu.

Narzędzia ułatwiające pracę

Takich narzędzi jest sporo w Internecie. Oto 2 z nich.

  • http://www.colorschemer.com/online.html – świetne narzędzie. To nie tylko próbnik kolorów pokazujący, jaki kod ma dany kolor. To narzędzie pomoże Ci wybrać zestaw kolorystyczny Twojego serwisu. Polecam zdecydowanie!
  • http://colorschemedesigner.com/ – również bardzo przydatny adres. Np. można zredukować wyświetlane kolory do "web safe", czyli "bezpiecznych". Zajrzyj koniecznie.

11 komentarzy

  1. Kolory rzeczywiście tworzą klimat całej strony ale na przykładzie wpisu na który ostatnio się natknąłem mogę z całą odpowiedzialnością stwierdzić, że to tylko kropla w morzu właściwego działania, żeby www odniosła sukces, sobie zamierzony – czy pełniąca funkcję informacyjną czy inną.

    Odpisz
  2. Nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że należy unikać jaskrawych kolorów. Nie popadając ze skrajności w skrajność (tzn. cała witryna oczywiście nie może być taka), ale poszczególne (ważne) elementy być mogą o ile pasuje to do koncepcji strony i nie trzeba będzie na nie długo patrzeć (patrz. nie tyczy się rozbudowanych serwisów)

    Odpisz
  3. Jeśli mowa o kolorach to myślę że istnieje tutaj pełna dowolność. Warto jednak zadbać o to by nie były to barwy zbyt jaskarawe

    Odpisz
  4. Kolorystyka ma wielkie znaczenie. Już od 2009 roku zajmuję się blogiem. I według moich obserwacji zauważyłem iż mając odpowiednie tło, użytkownik pozostaje dłużej na stronie. Kiedy zacząłem odpowiednio stosować się do tej zasady, to przychodziło do mnie wiele wiadomości mailowych w których czytelniczy wyrażali swoje zadowolenie z takiej poprawy.

    Dziedzina techniczna jest moją główną specjalizacją, i cały czas rozwijam się w tym kierunku. Dlatego muszę przyznać fakt iż mając dobrze dopasowane tło tak by wszystko było czytelne, użytkownik będzie zadowolony.

    Przeczytałem komentarz pana Witolda, i nie do końca zgadzam się z tym aby stosować kolorystykę według własnego gustu – Blogując nie można skupiać się na sobie ale należy skupić się na odwiedzającym, czyli kolorystyka musi być przyjazna dla użytkownika.

    Pozdrawiam;)

    Odpisz
  5. Kolorystyka stronki internetowej to przede wszystkim rzecz indywidualnego gustu. Wiadomo, że wszystkich nie da się zadowolić i dlatego nawet nie próbuję. Uważam, że Twój blog czy stronka powinna podobać się przede wszystkim Tobie – właścicielowi. Możesz oczywiście zapytać innych co sądzą o twej stronce ale i tak będziesz musiał z ich ocen wyciągnąć wypadkową, która nie koniecznie pokryje się z twoim akurat gustem. Jeśli ktoś ma czas i ochotę proszę bardzo – można się bawić w kolorowanie, tylko czy aby nie ma zawsze ważniejszych rzeczy do zrobienia? Ustawień – tych ważniejszych na blogu mogą być setki i więcej. Jeżeli masz wartościowego bloga czy stronkę Twoi czytelnicy i tak go polubią a oprawa graficzna (choć ma znaczenie przy 1-szym kontakcie) zejdzie na 2-gi plan.

    Odpisz
  6. Wg. mnie te wszystkie colorschemer’y dziwnie dobierają barwy do siebie. Albo to ja jestem jakiś dziwny… 😉
    Co do artykułu to należałoby wytłuścić jedno zdanie – „Pamiętaj o kontraście”.
    Jest masa stron z tak fatalnie dobranym kolorem tła i tekstu, że po 10sek po prostu odechciewa się czytać, nawet gdy artykuł sam w sobie jest ciekawy. Szczególnie często widać to na różnych blogach :/

    Odpisz
  7. Świetna sprawa z tymi kolorami dla stron internetowych. Do dzisiaj nie wiedziałem, że tak przydatne narzędzie w ogóle istnieje. Znałem jedynie koło barw (harmonia barw). Od teraz tworzenie stron internetowych będzie o wiele prostsze i przyjemniejsze 🙂

    Odpisz
  8. Dodałbym jeszcze jak wykorzystać w/w narzędzia. Samo stworzenie palety nie rozwiązuję problemu odpowiedniego rozmieszczenia kolorów na stronie.

    Odpisz
  9. Czarno na białym lepiej się czyta ale strony hackerskie i niektóre muzyczne tradycyjnie utrzymane są w konwencji ciemnego tła z jasnymi literami.
    Ciemne kolory kojarzą się z tajemnicą i buntowniczym nastrojem. Może dlatego że młodzi gniewni najczęściej karierę zaczynali w garażach i piwnicach?

    Odpisz
    • Również polecam kulera…w końcu to również produkt Adobe 😉 Pozdrawiam!

      Odpisz

Skomentuj Projektowanie www Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Uwaga: zasady rozsądnego komentowania.
1. Daruj sobie komentarze typu "Dobry wpis", "Gratulacje! link.pl" itp.
2. Komentuj tak, jakbyś chciał, aby u Ciebie komentowano.
3. Podawaj w formularzu Twój prawdziwy adres e-mail (jest bezpieczny!)
4. Link do Twojej strony WWW (w podpisie) pokaże się dopiero wtedy, gdy napiszesz 5-ty komentarz na ebiznesy.pl. Pamiętaj jednak, aby zawsze podawać ten sam adres mailowy (komentarze zliczane są właśnie po mailu).