W styczniowym numerze (1/2012) miesięcznika sprzedawców internetowych Mensis.pl ukazał się mój artykuł dotyczący adresów URL w sklepie internetowym. Na łamach bloga ebiznesy.pl postanowiłem popełnić niejako bliźniaczy artykuł, a mianowicie dotyczący opracowania optymalnej struktury adresów url dla bloga. Do dzieła.
Czym jest adres URL?
URL to skrót od Uniform Resorce Lokator. Adres URL to adres, który wskazuje lokalizację pliku w internecie, na przykład www.onet.pl to adres strony głównej Onetu. Każdy serwis ma swój adres strony głównej, a także adresy podstron bądź plików znajdujących się na serwerze (obrazów, archiwów .zip, plików pdf itd.).
Dlaczego adresy URL bloga powinny mieć dla Ciebie znaczenie?
Mówimy oczywiście o znaczeniu w e-biznesie.
Otóż dobry system adresów URL na Twoim blogu:
- zwiększy komfort użytkownika, który widząc adres danej podstrony będzie w stanie zorientować się, czego ona dotyczy i gdzie się ona znajduje w układzie i architekturze (strukturze) bloga (domenabloga.pl/index.php?kategoria=jakas&nr=123&wpis=5 kontra domenabloga.pl/e-biznes/programy-partnerskie/jak-zarobic-pierwsze-100-zl-w-pp)
- zwiększy widoczność Twojego bloga w wynikach wyszukiwania Google (ponieważ ma wpływ na pozycjonowanie), co przełoży się na większą ilość odwiedzin (wejść na blog), a tym samym zwiększy się Twoja popularność, sprzedaż produktów przez programy partnerskie, czy ilość zapisów na Twoje listy adresowe
- pokaże Twój profesjonalizm, co pozytywnie wpłynie na wizerunek bloga, Twojej firmy / osoby.
Jak widzisz, odpowiednie opracowanie i wdrożenie adresów URL na blogu przyniesie wymierne korzyści – warto zatem dopracować ten element.
Jak powinny wyglądać optymalne adresy URL w przypadku bloga?
Adres strony głównej bloga
Zacznijmy od strony głównej bloga. Może ona działać pod dwoma różnymi adresami:
- www.domenabloga.pl (lub inne rozszerzenie, np. .com, .eu itd.) lub domenabloga.pl – temat używania bądź nie „www” przed domeną (www to w zasadzie subdomena) wymaga dłuższego wywodu, jednak w uproszczeniu można przyjąć, że stosowanie „www” zależy od właściciela bloga i nie ma wyraźnej i istotnej różnicy pomiędzy tymi dwoma rozwiązaniami (osobiście preferuję posługiwanie się domeną bez „www”). Co ważne, gdy zdecydujesz się na jeden z wymienionych sposobów prezentowania adresu Twojego bloga, konsekwentnie się go trzymaj.
- Strona główna bloga jest plikiem o nazwie index.php (najczęściej). Gdy w katalogu na serwerze znajduje się plik o tej nazwie, jeśli nie znajduje się on bezpośrednio w linku (odnośniku) kierującym do tejże strony (np. www.domenabloga.pl/index.php), to nie jest on wyświetlany (zostaje www.domenabloga.pl). Warto o tym pamiętać i konsekwentnie linkować do strony głównej nie używając w adresie „index.php”.
Podstrony statyczne
Podstrony statyczne na blogu powinny mieć możliwie najprostsze adresy. Ponieważ blog zawiera najczęściej od kilku do kilkunastu (rzadko więcej, choć akurat na ebiznesy.pl jest ich około 30) podstron statycznych, dlatego nie ma uzasadnienia (poza wyjątkowymi przypadkami) zagnieżdżanie ich w katalogach. To znaczy:
- podstrona „kontakt” powinna zawsze mieć adres: www.domenabloga.pl/kontakt
- zamiast np. www.domenabloga.pl/informacje/kontakt lub www.domenabloga.pl/o-blogu/kontakt itp.
Gdy nazwa podstrony statycznej składa się z dwóch lub więcej wyrazów, należy rozdzielać je myślnikiem. Dla przykładu:
- www.domenabloga.pl/polityka-prywatnosci
- www.domenabloga.pl/o-autorze
- www.domenabloga.pl/najczesciej-zadawane-pytania (choć lepiej dać krótszą nazwę: www.domenabloga.pl/faq)
Adresy url kategorii na blogu
Przejdźmy do adresów kategorii bloga. Tutaj sprawa jest w zasadzie prosta:
- Jeśli blog posiada jeden poziom kategorii, struktura adresów stron kategorii wyglądać będzie następująco: www.domenabloga.pl/kategoria-pierwsza (np. www.domenabloga.pl/e-biznes).
- Jeśli będą podkategorie: www.domenabloga.pl/kategoria-glowna-pierwsza/podkategoria-pierwszej-kategorii (np. www.domenabloga.pl/e-biznes/pozycjonowanie).
- Jeśli blog będzie bardziej rozbudowany, kolejne poziomy podkategorii tworzymy w analogiczny sposób (www.domenabloga.pl/kategoria/podkategoria/podpodkategoria itd.).
Jakie adresy dla wpisów na blogu?
Adresy stron wpisów należy budować analogicznie do stron statycznych, pamiętając oczywiście o kategoriach i (ewentualnie) podkategoriach, czyli:
- www.domenabloga.pl/kategoria/tytul-wpisu
- www.domenabloga.pl/kategoria/podkategoria-pierwsza/tytul-wpisu
Adresy URL z plikami do pobrania, dokumentami w formacie pdf itp. powinny mieć strukturę typu:
- www.domenabloga.pl/do-pobrania/wtyczki/nazwa-pliku.zip
- www.domenabloga.pl/reklama/specyfikacja-budowy-reklam.pdf itp.
Co zrobić, jeśli już prowadzisz bloga i masz niekorzystne adresy URL?
W takim przypadku, korzystając z wytycznych przedstawionych w tym artykule, utwórz na nowo strukturę adresów URL na Twoim blogu. Pamiętaj BEZWZGLĘDNIE o jednej czynności: przekieruj stare adresy na nowe z użyciem tzw. przekierowania 301. Oto przykładowy fragment kodu z pliku .htaccess:
Redirect 301 /opinieklientow http://domenabloga.pl/opinie-klientow
Dzięki powyższemu przekierowaniu, jeśli ktoś wejdzie na stronę http://domenabloga.pl/opinieklientow (np. klikając gdzieś w link, wpisując adres bezpośrednio w pasku adresu przeglądarki, czy klikając odnośnik w ulubionych), zostanie przekierowany na właściwy adres, czyli na http://domenabloga.pl/opinie-klientow
Należy przekierować każdy stary adres na nowy, czyli przykładowo:
- www.domenabloga.pl/index.php?kategoria=jakas&nr=123&wpis=5 na adres www.domenabloga.pl/e-biznes/pozycjonowanie/jak-zdobywac-dobre-linki
- www.domenabloga.pl/index.php?page=19 na www.domenabloga.pl/promocje itd.
Dzięki takiej operacji:
- wszystkie odnośniki (linki) do starych adresów na blogu będą działały poprawnie (nastąpi automatyczne przekierowanie na nowy adres),
- nic nie stracisz z punktu widzenia pozycjonowania bloga w Google.
Jeszcze raz powtórzę: bezwzględnie stosuj się do powyższej wskazówki.
Kilka uwag i wskazówek, których należy się trzymać, podczas budowania adresów URL (w dowolnym serwisie internetowym):
- Nigdy nie używaj polskich znaków w adresach URL, typu www.domenabloga.pl/nowości
- Nigdy nie używaj w adresach URL podkreślnika, np. www.domenabloga.pl/o_mnie. Nigdy też nie stosuj zlepków wyrazowych, typu www.domenabloga.pl/politykaprywatnosci. Zawsze używaj myślnika, by rozdzielić dwa (lub więcej) wyrazów.
- Stosuj możliwie krótkie nazwy, czyli zamiast www.domenabloga.pl/informacje-o-mnie, dajmy www.domenabloga.pl/o-mnie, www.domenabloga.pl/imie-nazwisko, lub www.domenabloga.pl/o-autorze, czy www.domenabloga.pl/autor. Jest to także jeden z powodów, dla których jestem zwolennikiem posługiwania się adresami URL bez „www” (skracamy adres o 4 znaki: „www.” – mniej o 3 razy „w” i kropkę).
- Nie spamuj adresów URL poprzez nadmierne nasycanie ich słowami kluczowymi. Wyszukiwarki tego nie lubią i możesz sobie bardziej zaszkodzić, niż pomóc. Zatem zamiast adresu www.domenabloga.pl/pozycjonowanie/pozycjonowanie-w-google/pozycjonowanie-szerokie/tytul-wpisu lepiej daj www.domenabloga.pl/pozycjonowanie/tytul-wpisu. Dwukrotne powtórzenie słowa kluczowego w adresie nie jest błędem, lecz zawsze staraj się powtarzane słowa rozdzielać innymi słowami. Nie twórz na siłę katalogów w adresach URL. Adresy URL powinny odzwierciedlać faktyczną strukturę bloga. Zatem jeśli masz jeden poziom kategorii, nie buduj (dla nasycenia adresów url słowami kluczowymi) dodatkowych katalogów.
- Nie stosuj wielkich liter w adresach URL. Mówię zarówno o całych wyrazach (np. www.domenabloga.pl/KONTAKT), jak i pojedynczych literach (np. www.domenabloga.pl/Kontakt lub www.domenabloga.pl/o-Autorze). Po pierwsze, utrudnisz zapamiętanie adresów użytkownikowi (będzie musiał pamiętać o wielkich literach, podczas gdy standardem w sieci jest stosowanie wyłącznie małych liter w adresach). Po drugie pamiętaj, że www.domenabloga.pl/Kontakt i www.domenabloga.pl/kontakt to dwa różne adresy. Zatem jeśli podstrona „kontakt” u Ciebie na blogu widnieje faktycznie pod pierwszym z wymienionych adresów, gdy ktoś wpisze drugi z nich – dostanie informację, że strona nie istnieje (można ten problem rozwiązać przez wspomniane przekierowanie 301).
- Nie stosuj na końcu adresu ukośnika, czyli slasha („/”). Niepotrzebnie wydłuża adres (choć nieznacznie) i rodzi u użytkownika wątpliwość, czy jeśli nie wpisze „/” to strona zadziała. Pamiętaj o ustaleniu przekierowania: gdy ktoś wpisze www.domenabloga.pl/kontakt/, ma zostać automatycznie przekierowany na www.domenabloga.pl/kontakt.
- Nigdy nie stosuj spacji ani znaków specjalnych w adresach URL.
- Nie stosuj na końcu adresów podstron statycznych lub stron wpisów: .php, .html czy .htm (czyli www.domenabloga.pl/kontakt zamiast www.domenabloga.pl/kontakt.php). Zupełnie niepotrzebnie wydłuża to adres URL, nieco go zaciemnia i utrudnia zapamiętanie.
- Zrób przekierowanie 301 na poprawne adresy URL, aby wyeliminować ewentualne błędy użytkownika, gdy będzie wpisywał adres podstrony w oknie adresu w przeglądarce. Czyli jeśli ktoś wpisze www.domenabloga.pl/programpartnerski, powinien zostać przekierowany na www.domenabloga.pl/program-partnerski.
- Plikom i katalogom nadawaj nazwy z użyciem słów kluczowych, np. www.domenabloga.pl/reklama-na-blogu/specyfikacja-budowy-reklam.pdf, co pomoże Ci nieco w pozycjonowaniu i będzie użyteczne dla użytkowników (czytelników) bloga.
Jak widzisz, zasady tworzenia optymalnych adresów URL na blogu nie są trudne. Zdecydowanie warto je dopracować. Będzie to kolejna cegiełka do zwiększenia popularności i rentowności Twojego e-biznesu.
Dodaj komentarz