Stawiam na WordPressa
Jeszcze do niedawna zachwycałem się systemem Joomla! Jeśli chodzi o darmowe systemy CMS (z ang. Content Management System, czyli System Zarządzania Treścią / Zawartością), to Joomla! i WordPress są jednymi z najpopularniejszych systemów. Nie chcę w tym miejscu rozwodzić się nad nimi. Powiem tylko, że generalnie Joomla! doskonale nadaje się do rozbudowanych serwisów (typu portale), natomiast WP jest najlepszym darmowym skryptem do blogowania. Zatem myśląc o prowadzeniu bloga, mówię „WordPress”.
Najważniejsze cechy, elementy szablonu bloga
Nowe ebiznesy.pl przygotowywałem bardzo starannie. Oczywiście szablon bloga nie jest jeszcze całkowicie dopracowany, jednak większość elementów jest w stanie, powiedzmy, ukończonym i wygląda zgodnie z moimi zamierzeniami. Poniżej omówię wybrane elementy bloga o ebiznesie.
Układ bloga
Ebiznesy.pl ma klasyczny układ 2 – kolumnowy: po lewej stronie content (treść), a po prawej sidebar (menu i inne elementy). Uważam taki układ dla bloga za optymalny. Powód? Ludzie na blogu szukają treści. Lewy górny obszar strony jest najważniejszy, z punktu widzenia uwagi użytkownika. Zatem na moim blogu znajduje się tam duży, czytelny tytuł wpisu i sam wpis.
Bez górnego bannera
Zrezygnowałem całkowicie z górnego bannera. Nie widzę dla niego zastosowania w tym przypadku. Zabierałby tylko niepotrzebnie miejsce. Dodam: niezwykle ważkie miejsce na stronie. Moim zdaniem, w przypadku wielu (może nawet większości) serwisów internetowych zrezygnowanie z grafiki u góry strony (lub przynajmniej znaczne jej zmniejszenie) jest doskonałym rozwiązaniem.
Rozwijane menu górne
Postanowiłem zastosować rozwijane top menu bloga. Powód? Oszczędność miejsca na stronie. Na przykład dla moich darmowych kursów wystarczy zachęta w postaci przycisku „za darmo”. Zainteresowany user rozwinie listę i zapozna się z wybranymi kursami.
Ikony społecznościowe
Są w zasadzie już standardem na blogach. Jedynie ich miejsce nie jest ściśle ustalone, choć raczej warto umieścić je w górnej części strony.
Każdą z ikon dokładnie przemyślałem (nie mówię tu oczywiście o ich grafice). Są to kolejno:
- forum.ebiznesy.pl – czyli moje oczko w głowie – forum e-biznesowe, którego jestem założycielem i administratorem
- GoldenLine.pl – najczęściej odwiedzany przeze mnie serwis społeczności ekspertów z różnych dziedzin – mam go cały czas otwartego w przeglądarce
- Facebook.com – rozkręcam się na Facebooku z każdym dniem, więc znalazł się na 3 miejscu
- Twitter.com – nie jestem fanem mikroblogów, ale jak już – to oczywiście Twitter
- YouTube.com – jeden z moich kanałów na guglowskim YouTubie
Kolejność ikon społecznościowych oczywiście nie jest przypadkowa: od tego, na którym najbardziej mi zależy i z którym jestem najbardziej związany, po… w tej chwili YouTube (choć to akurat może się zmienić).
Wyszukiwarka na blogu
Za najlepsze miejsce na wyszukiwarkę blogową uznałem prawy górny róg. Zauważ, że napis „Szukaj w ebiznesy.pl …” znika, gdy klikniesz w oknie wyszukiwania i pojawia się, gdy klikniesz gdzie indziej. Niby detal, a zwiększa użyteczność. Poza tym, warto zaznaczyć, że jest to wyszukiwarka lokalna (także usability, bo użytkownik nie musi się nad tym zastanawiać).
Okruchy chleba
Oczywiście nie zapomniałem o breadcrumbs, czyli okruchach chleba. Ścieżka do wpisu, jaki aktualnie przegląda użytkownik zwiększa jego poczucie bezpieczeństwa i ułatwia nawigację po blogu.
Kolejne elementy bloga o ebiznesie omówię w następnym wpisie.
Jeśli nie zgadzasz się z moim podejściem do układu bloga, zapraszam do dyskusji (komentowania). Natomiast w przypadku, gdy uważasz me słowa i pomysły za dobre – Twój komentarz również będzie mile widziany 😉
Dodaj komentarz