Prowadzisz bloga. Być może masz nawet firmowy serwis postawiony na skrypcie WordPress. A możliwe także, że budujesz własne zaplecze pozycjonerskie na WordPressie. I żyjesz w stresie (lub błogiej nieświadomości): co będzie, gdy stracę te dane? Gdy siądzie serwer? Gdy będzie włamanie? Gdy przypadkowo coś usunę? Gdy skrypt (np. podczas aktualizacji) zawiedzie? Co wtedy? Rozwiązanie jest jedno: regularne kopie zapasowe. Dziś mam dla Ciebie rozwiązanie tego problemu. I do tego tak bezbolesne, jak to tylko możliwe. Do dzieła!
Jak robić kopie zapasowe WordPressa?
Można to robić w zasadzie na dwa podstawowe sposoby: ręcznie lub automatycznie. Ale i tutaj będzie wiele możliwych różnic.
Możesz robić co jakiś czas regularną kopię plików znajdujących się na serwerze – wystarczy połączyć się ze swoim serwerem przez FTP i zgrać pliki na dysk komputera. Do tego potrzebujemy jeszcze kopii bazy danych. Zatem musimy zalogować się do panelu obsługi bazy danych i ręcznie zrobić kopię bazy. Coś Ci powiem: nie znam chyba nikogo, kto by regularnie robił wspomniane czynności dla wszystkich swoich serwisów. Dlaczego? Można powiedzieć, że to lenistwo jest głównym powodem. Ale byłoby to niesprawiedliwe. Po prostu jesteśmy tak zabiegani, że nie znajdujemy czasu na regularne kopie danych. To smutne i potencjalnie tragiczne w skutkach, ale prawdziwe. Najgorsze jest to, że prawdopodobieństwo awarii jest niemal… równe 1, czyli pewne. To tylko kwestia czasu. Zatem nie robienie kopii danych jest zwyczajną głupotą i brakiem odpowiedzialności. Sam 2 dni temu zrobiłem kopię danych z przenośnego napędu (pen drive), na którym mam wiele ważnych danych firmowych. A nie robiłem kopii ze 3 miesiące… Tak to już z nami bywa.
Jak zatem rozwiązać problem regularnych kopii zapasowych? Automatyzacja! Tylko automatyzacja może nas uratować.
Kopia WordPressa bez stresu
OK. Zastanówmy się przez chwilę, jakie rozwiązanie byłoby idealne. Moim zdaniem, idealna kopia zapasowa wygląda następująco:
- Nie wymaga mojego udziału – tworzenie kopii zapasowej odbywa się automatycznie.
- Kopia obejmuje zarówno pliki na serwerze, a także bazę danych (osobiście nie lubię grzebać się w bazach danych).
- Backup jest wykonywany regularnie, zgodnie z zaplanowanym cyklem, np. raz dziennie (najlepiej w środku nocy, gdy obciążenie serwera jest niskie).
- Kopia jest wysyłana na maila. Warto założyć osobnego maila tylko na kopie danych. Nie będziemy wtedy zaśmiecali swojej głównej skrzynki pocztowej. Kopie będą miały najczęściej od kilkunastu do kilkudziesięciu MB objętości, zatem szybko by nam zapchały skrzynkę. Polecam założenie skrzynki na gmail.com. Na tę chwilę mamy tam do dyspozycji za darmo ponad 7GB miejsca (można zapłacić za większą powierzchnię), a wielkość ta stale rośnie (jakiś czas temu, jak pamiętam, widziałem 6GB).
Co Ty na to? Jak dla mnie ideał.
A teraz doskonała informacja: jest wtyczka do WordPressa, która potrafi to zrobić. A nawet o wiele więcej, choć ja od niej więcej nie oczekuję.
Backup danych na WP krok po kroku
Oto szczegółowa instrukcja tworzenia kopii zapasowej na WordPressie z użyciem wtyczki (pluginu) o nazwie BackWPup.
1. Zaloguj się do panelu administracyjnego swojego WordPressa
Wejdź pod adres: twojadomenawordpressa.pl/wp-admin i podaj swój login i hasło.
2. Wejdź do zakładki „Wtyczki”
Link (przycisk) znajdziesz po lewej stronie, w menu nawigacyjnym.
3. Kliknij „Dodaj nową”
Teraz dodamy nową wtyczkę do WordPressa. Zaleca się, aby przed zainstalowaniem nowej wtyczki zrobić kopię zapasową WordPressa. Rzeczywiście, warto to robić. Jeśli zatem nie masz żadnej wtyczki do back-up’u (a przecież dopiero takową instalujemy, więc pewnie nie masz), zrób to tradycyjnie: kopia plików przez FTP i kopia bazy danych osobno.
4. Znajdź wtyczkę
Wpisz w okienku nazwę wtyczki, czyli BackWPup, i kliknij przycisk „Szukaj wtyczek”.
5. Zainstaluj wtyczkę
Kolejnym krokiem jest zlokalizowanie wtyczki BackWPup wśród wyświetlonych wyników (będzie pierwsza od góry) i kliknięcie odnośnika „Zainstaluj”. Gdy WordPress spyta, czy na pewno zainstalować wtyczkę, oczywiście potwierdź Twoją chęć klikając „OK”.
6. Włącz wtyczkę
Teraz musisz aktywować wtyczkę. Kliknij po prostu link „Włącz wtyczkę”. I gotowe.
7. Wejdź do nowej opcji: BackWPup
Po zainstalowaniu wtyczki do backup’u danych WP, pojawi Ci się w PA (panelu admina) nowa opcja o nazwie tejże wtyczki. Kliknij w nią.
8. Dodajemy nowe zadanie dla wtyczki
Teraz nasz plugin (wtyczka) musi zostać skonfigurowany, tzn. musimy mu dać pierwsze zadanie do wykonania.
9. Konfigurujemy zadania backup’u
Teraz dobra informacja. Pomimo tego, że ekran konfiguracji nowego zadania wygląda przerażająco (masa opcji na pierwszy rzut oka), to tak naprawdę niewiele musimy zmieniać w domyślnej konfiguracji.
Najpierw ustaw (wpisz) adres mailowy, na który ma przychodzić spakowana paczka z plikami backup’u. Domyślnie kopia zapasowa dotyczy zarówno plików, jak i bazy danych – czyli takie 2 w 1. Bardzo dobrze.
Następnie zaznacz cykliczne (w pełni automatyczne) tworzenie kopii zapasowej. Pozostałe opcje zostaw domyślnie ustawione przez wtyczkę. Kopia będzie tworzona raz dziennie o 3 w nocy i wysyłana na podany przez Ciebie adres e-mailowy.
Teraz zatwierdź wprowadzone parametry i równocześnie utwórz cykliczne zadanie tworzenia i wysyłania na maila kopii całego Twojego WordPressa – kliknij w tym celu „Save Changes”.
10. Robimy pierwszy back up danych na Word Pressie
Mamy już skonfigurowaną wtyczkę. Jeśli nic teraz więcej nie zrobimy, w nocy przyjdzie do nas pierwszy mail z paczką plików (kopią danych). Warto jednak od razu przetestować działanie wtyczki i zrobić pierwszą kopię WP.
Aby to zrobić, kliknij w menu wtyczki odnośnik (opcję) „Jobs”.
Następnie uruchom zadanie, które przed chwilą utworzyłeś. W tym celu najedź myszą (kursorem) na nazwę zadania – wtedy wyświetlą się pod nim opcje. Kliknij „Run Now”.
Po chwili zobaczysz komunikat o postępie 100% – czyli o zakończeniu tworzenia kopii zapasowej i wysyłania jej na zdefiniowanego wcześniej maila.
I co Ty na to? Proste, prawda? Zatem do dzieła! Bierz się za konfigurację swojego bloga i wszystkich innych serwisów, które masz postawione na WordPressie. Nikt za Ciebie tego nie zrobi. Skonfigurujesz raz, a potem temat backup’u danych masz z głowy. Przynajmniej na WordPressie.
Dodaj komentarz