Co lepsze? Co wybrać?
W zdecydowanej większości przypadków lepsza jest domena (oczywiście z rozszerzeniem .pl)
Bywają jednak wyjątki od tej reguły:
- Jeśli chcesz zbudować pewną markę na jakiejś domenie, możesz mieć główny, podstawowy serwis na domenie (np. stronę firmową), a blog czy forum na subdomenie. Wtedy wystarczy prosta nazwa, która mówi wszystko: www.blog.jakasnazwa.pl lub www.forum.jakasnazwa.pl. Sam korzystam z tego rozwiązania.
- Jeśli zależy Ci na wypozycjonowaniu jakiejś domeny, to możesz na subdomenach postawić np. kilka serwisów tematycznych, które również będziesz pozycjonować. Efekt? Subdomeny wzmocnią od strony pozycjonerskiej domenę.
- Czasami można pokusić się o tworzenie stron sprzedażowych na subdomenach. O co chodzi? Masz np. serwis firmowy: www.jakasfirma.pl. I sprzedajesz kilka produktów. Tworzysz im strony sprzedażowe na subdomenach domeny firmowej: www.produkt1.jakasfirma.pl, www.produkt2.jakasfirma.pl itd. Niekiedy taka taktyka może mieć sens (np. przy znacznej liczbie produktów, które chcesz promować na osobnych serwisach). Ja jednak preferuję tworzenie stron sprzedażowych na osobnych domenach.
- Jeśli masz zarejestrowaną domenę, możesz utworzyć na jej bazie dowolną ilość subdomen. Oczywiście z dowolnymi słowami. Dlatego subdomeny dają Ci dużą swobodę w wymyślaniu adresów.
Czy subdomena jest gorsza od domeny? Dlaczego?
Dlaczego subdomena najczęściej jest gorsza od domeny? Oto 3 podstawowe powody:
- Jest dłuższa od domeny
- Wygląda mniej profesjonalnie
- Trudniej ją zapamiętać
Na koniec jeszcze jedna wskazówka: unikaj jak ognia subdomen na darmowych hostingach! Oczywiście możesz postawić na takiej subdomenie jakąś mini stronkę z Twojego zaplecza pozycjonerskiego. Ale np. Twój blog ekspercki, sklep, forum czy – aż strach wymówić – stronę firmową? Nigdy!
Od początku zainwestuj parę złotych w domenę. Nie będziesz mieć w przyszłości problemów z przenoszeniem serwisu pod inną domenę (gdy dojrzejesz w końcu do tej decyzji)
Aaa, jeszcze jedno: nigdy nie bierz domeny czy subdomeny w dzierżawę. Co to w ogóle ma być? Budowanie biznesu wokół czyjejś domeny? Całkowite uzależnianie się od tego kogoś? Zapomnij o takim rozwiązaniu.
Chcesz wiedzieć więcej na temat zasad opracowywania optymalnych domen? Poznaj ofertę unikalnego szkolenia o wymyślaniu domen.