E-biznes Blog - Paweł Krzyworączka - e-marketing, e-commerce, pozycjonowanie, reklama internetowa

Kwestie techniczne domen, nazw, adresów internetowych

Co musisz wiedzieć o sprawach technicznych związanych z domenami

Jeśli chodzi o kwestie techniczne domen, musisz wiedzieć, że:

  • Domena internetowa może mieć od 3 (generalnie) do 255 znaków. 
    Skąd takie liczby? Bo najkrótsze rozszerzenie (domena najwyższego poziomu) jest 2-literowe (np. .pl, .eu i inne), a sama podsekcja (inaczej domena drugiego poziomu) może mieć nawet tylko 1 znak, np. www.a.pl. Natomiast w nazwach domen europejskich minimum to 2 znaki (np. www.ab.eu), a dla nazw domen globalnych – 3 (np. www.abc.com). 255 to limit znaków dla całej domeny, np. domena darmowy-kurs-pozycjonowania.pl ma 30 znaków.
    Maksymalna ilość znaków w nazwie domeny drugiego rzędu to 63 znaki (np. darmowy-kurs-biznesplanowania.pl ma 29 znaków); wyjątek stanowi rozszerzenie .biz – tutaj maksymalnie 24 znaki.
  • W domenie możesz stosować litery od a do z, a także cyfry od 0 do 9 oraz znak łącznika „-„. Od 2006 roku możesz zarejestrować w naszym narodowym rozszerzeniu domeny ze znakami diakrytycznymi, czyli tzw. ogonkami (ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ż, ź). Warto w tym miejscu dodać, że rejestracja i odnawianie domen IDN jest tańsza od pozostałych.
  • Łącznik (myślnik „-„) nie może znajdować się na początku ani na końcu domeny oraz – w przypadku domen .eu i .pl – równocześnie na 3 i 4 pozycji nazwy.

Jest jeszcze kilka innych zasad, ale najprawdopodobniej nie będą Cię dotyczyły, dlatego nie chcę zaprzątać nimi Twej głowy.

Chcesz wiedzieć więcej na temat zasad opracowywania optymalnych domen? Poznaj ofertę unikalnego szkolenia na temat domen

 

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.