subiektywnie o e-biznesie

Słowa kluczowe w domenach – fakty i mity

Czy keywords w domenach to dobry pomysł?

Tutaj zdania są ostro podzielone: jedni twierdzą, że słowa kluczowe w domenach nic nie dają, a inni – że wprost przeciwnie; mam na myśli wartość domen zarówno z punktu widzenia pozycjonowania, jak i, powiedzmy ogólnie, marketingowo – sprzedażowej. 
A jaka jest – moim zdaniem – prawda o słowach kluczowych w domenach? Nie ma krótkiej odpowiedzi. No chyba, że lubisz odpowiedź: „to zależy” 😉

Wady i zalety słów kluczowych w domenach

Wymieńmy wady i zalety słów kluczowych w domenach internetowych, patrząc na nie (domeny znaczy się) pod różnym kątem, zastosowaniami, przeznaczeniem (funkcją).
Zacznijmy od wad, bo tych… a raczej „ta” jest w sumie jedna.
Słowa kluczowe w domenach to zły pomysł, gdy chcesz zbudować markę na domenie / wokół domeny.
Wiem, wiem – wiele osób teraz powie, że jest wprost przeciwnie, że się mylę, bo przecież nie ma nic lepszego od domeny opartej o jedno słowo kluczowe (np. www.buty.pl, www.telewizory.pl itp.). Mam jednak pytanie: czy JAKAKOLWIEK duża, wartościowa, znana i bogata firma/marka ma w swojej nazwie słowo / słowa pospolite?

Oczywiście nie trzeba mi wierzyć na słowo – polecam zajrzeć do raportu dostępnego na www.brandz.com. 
Pierwsza trójka pewnie Cię nie zdziwi: Google, Microsoft i Coca-Cola (przynajmniej na 2011 rok). Jak nie lubisz czytać wielu stron, skocz od razu do str. 9 przytoczonego raportu. 
Przykro mi, jeśli ten raport wywróci Twój świat do góry nogami – ja tylko podaję stan faktyczny.
Jest pewien wyjątek od tej reguły, ale o nim już w plusach nieco niżej przeczytasz.

A teraz zalety – a tych jest kilka. Domena ze słowem / słowami kluczowymi może być dobra, bo:

  1. Jasno określa, co znajdziemy na stronie. Jeśli masz domenę www.stacje-benzynowe.pl, to jest oczywiste, że znajdziemy tam np. lokalizację stacji paliw w Polsce lub coś podobnego. Jeśli jest domena www.przyczepy.pl, to pewnie jest to serwis o wynajmie lub sprzedaży przyczep samochodowych. Co prawda mogą być dwa wyjątki od tej zasady, gdy:
    • słowo kluczowe ma kilka znaczeń (np. www.zamek.pl, www.para.pl) lub jest bardzo ogólne (np. www.marzenia.pl, www.sezon.pl itp.)
    • słowo / słowa kluczowe nie zostały użyte zgodnie z ich przeznaczeniem – np. www.orange.pl, www.home.pl – o tym przeczytasz poniżej.
  2. Może posłużyć do zbudowania marki. To właśnie o tym wyjątku wspomniałem powyżej oraz pisząc o Orange.pl i Home.pl. Możesz pokusić się o zbudowanie marki (brandu) na domenie składającej się ze słowa / słów pospolitych. Jest jednak jeden warunek: słowa te musisz użyć dla budowania marki nie związanej bezpośrednio ze słowem / słowami w domenie. Oto przykłady:
    • www.nazwa.pl. Dlaczego w ścisłej czołówce firm / serwisów rejestrujących domeny nie znajdują się serwisy o nazwach typu www.domena.pl czy www.domeny.pl? Odpowiedź jest prosta: nie zapamiętujemy dobrze domen, które zawierają słowa pospolite użyte zgodnie z ich przeznaczeniem.
    • www.home.pl. Znowu nie ma tutaj bezpośredniego związku z charakterem serwisu. „Home” i „nazwa” mają co prawda pośredni związek z domenami internetowymi (home – „dom”, strona główna, jakby domena; nazwa – może kojarzyć się pośrednio, bo domena to przecież… nazwa), jednak brak bezpośredniego związku wystarcza, żeby można było zbudować na nich markę.
    • www.blackberry.com. Czy „czarne jagody” to sklep z owocami? Oczywiście, że nie – to znany producent smartfonów.
    • www.redbull.com. „Czerwony byk” oczywiście nie zajmuje się hodowlą jurnych byczków 😉
  3. Jest dobra do pozycjonowania. Można też ująć to nieco inaczej: ułatwia pozycjonowanie.
    Rozgraniczmy tutaj 2 kwestie. Jedna jest sporna, a druga – tak uważam – nie podlega dyskusji.

    • Słowa kluczowe w domenie mają znaczenie dla Google.
      W tej kwestii zdania są podzielone: część pozycjonerów uważa, że nie mają wpływu, część że mają spory, a pozostała, największa część – że bardzo niewielki (ale jednak mają). Powiem tak: moim zdaniem, słowa kluczowe w domenie mają znaczenie dla Google, i to nie takie małe. Moja argumentacja? Przemyślmy pewną kwestię.
      Niemal wszyscy są zgodni co do tego, że warto umieszczać słowa kluczowe w adresach URL. Czyli lepiej mieć adres www.serwis.pl/makarony.html niż www.serwis.pl/1249.html (nie wspominając o tym, że adres dynamiczny, typu www.serwis.pl/index.php?showtopic=37796&st=80, jest jeszcze gorszy). Zgodzisz się ze mną? OK, tak myślałem. Idźmy dalej tym tropem.
      Większość pozycjonerów zgodzi się, że warto również w nazwach katalogów (w adresach URL) umieszczać słowa kluczowe. Czyli lepiej dać www.serwis.pl/makarony/nitki-makaronowe.html niż www.serwis.pl/123/nitki-makaronowe.html, a tym bardziej www.serwis.pl/123/1249.html. Zgodzisz się z tym?
      No dobrze, a teraz pomyślmy: skoro dla Google mają znaczenie (bo mają!) słowa kluczowe zawarte w adresach URL (w katalogach i nazwach plików), to czy słowo / słowa kluczowe w domenie, która jest najważniejszym elementem adresu (jego trzonem), nie powinny mieć jeszcze większego znaczenia (a przynajmniej porównywalnego)? Moim zdaniem odpowiedź na to pytanie może być tylko jedna: słowa kluczowe w domenie mają znaczenie i to nie marginalne.
      Czy to oznacza, że należy za wszelką cenę dążyć do posiadania domeny ze słowem / słowami kluczowymi, na których nam zależy przy pozycjonowaniu? I tak, i nie. Jeśli jednym z podstawowych celów domeny ma być jej widoczność w Google (jak dla mnie: wolne-domeny-internetowe.pl), wtedy postaraj się o słowa kluczowe w domenie. Jeśli natomiast chcesz zwiększyć zapamiętywalność Twojego adresu lub po prostu zbudować na nim markę, wtedy postaw na unikalną nazwę. Lub użyj słowa kluczowe nie zgodnie z ich przeznaczeniem (czyli np. www.makaron.pl dla sklepu z włoskimi butami 😉
    • Słowa kluczowe w domenie są często anchor textem. 
      Powiedzmy, że chcesz się wypozycjonować w Google na frazę „makaron”. Rozpatrzmy teraz 2 przypadki:
      przypadek 1 – masz domenę www.niteczkikiteczki.pl 😉
      przypadek 2 – masz domenę www.makarony.pl (pamiętaj: sprzedajesz teraz makaron, a nie włoskie buty 😉
      Chcąc być wysoko w wynikach wyszukiwania na słowo „makaron”, musisz zrobić 2 rzeczy (celowo upraszczam tutaj sprawę):
      – zoptymalizować serwis pod frazę „makaron”
      – zdobywać linki do serwisu z anchorem „makaron”
      OK. Jeśli masz pełną kontrolę na anchor textem linków (bo np. są to strony Twojego zaplecza pozycjonerskiego), wtedy nie ma problemów: dajesz „makaron” jako tekst linka i tyle. Jednak są sytuacje, gdy nie masz takiego komfortu: możesz wkleić tylko Twój adres / domenę (lub robi to ktoś inny). W takim układzie będziesz się pozycjonować na:
      przypadek 1 – słowo „niteczkikiteczki” 😉
      przypadek 2 – słowo „makaron”
      Czy rozumiesz teraz siłę domen typu wolne-domeny-internetowe.pl? Ja nazywam takie domeny wyszukiwarkowymi, ponieważ ich podstawowym celem jest pozycjonowanie, a nie zapamiętywanie, długość czy łatwe dyktowanie.
  4. Możesz liczyć na dodatkowy ruch na serwisie
    O co chodzi? Być może mi nie uwierzysz, ale są osoby, które szukając sklepu z makaronem w sieci, wpiszą w pasku adresu www.makaron.pl lub www.makarony.pl. Ja chyba nigdy w życiu tak nie zrobiłem (używam wyszukiwarki). Być może Ty również nie. Nie zmienia to faktu, że jakiś procent użytkowników internetu tak czasami robi. Nie licz jednak na to, że będzie to jakaś astronomiczna liczba odwiedzin miesięcznie. To tylko mały bonus dla Ciebie za domenę jednowyrazową z popularnym słowem kluczowym.
  5. Może uda Ci się na niej kiedyś zarobić
    Moje zdanie na temat domen ze słowami pospolitymi już znasz. Nie oceniam wysoko ich wartości. Jednak wiele osób myśli inaczej, dlatego… może uda Ci się na takiej domenie zarobić. Tyle tylko, że możesz mieć problem ze znalezieniem wolnej fajnej, jednowyrazowej domeny – większość została zarejestrowana.

Chcesz wiedzieć więcej na temat zasad opracowywania dobrych domen? Szkolenie o domenach czeka na Ciebie.