E-biznes Blog - Paweł Krzyworączka - e-marketing, e-commerce, pozycjonowanie, reklama internetowa

Domeny pl – tylko końcówka .pl!

Najważniejsza kwestia związana z domenami

Dla mnie jest to zdecydowanie najważniejsza kwestia: rozszerzenie lub potoczniej – końcówka. 
Wszystkie moje podstawowe serwisy mają rozszerzenie .pl (regionalne, narodowe, właściwe dla naszego kraju). Dlaczego? Powodów jest wiele. Oto 7 najważniejszych:

  • Powód 1: Końcówka .pl jest najpopularniejsza w Polsce. Większość ludzi końcówkę .pl w ogóle kojarzy z… domenami. Więc jeśli ktoś zapomni rozszerzenie Twojego adresu, najpewniej będzie szukał (wpisywał w pasku przeglądarki lub w polu wyszukiwania) Twoją nazwę z rozszerzeniem pl. A jeśli pod tym adresem nie będzie zaparkowany Twój serwis, tylko… (patrz kolejny punkt)
  • Powód 2: Jeśli zarejestrujesz domenę z inną końcówką, np. .com.pl lub .eu, sporo ryzykujesz.
    Załóżmy (zupełnie hipotetycznie), że chcesz mieć dla swojego sklepu internetowego z butami domenę buty.pl, ale jest zajęta. Szukasz innych rozszerzeń i okazuje się, że buty.eu jest wolna. Zatem napalasz się, jak diabli, i rejestrujesz tę domenę w 2 minuty. OK, super. Tylko teraz pomyśl: jeśli pod domeną z końcówką .pl (czyli tutaj: buty.pl) znajduje się serwis, który nie jest dla Ciebie bezpośrednią konkurencją (powiedzmy jakaś fundacja, stowarzyszenie itp. – choć z butami to akurat wypaliłem, hehe), to jeszcze nic wielkiego się nie dzieje. Ktoś pod adresem buty.pl nie znajdzie butów na sprzedaż (a szuka właśnie butów lub wprost Twojego serwisu, którego rozszerzenia zapomniał), więc poszuka chwilę dłużej i być może znajdzie Twój sklep. Być może… bo są jeszcze inne rozszerzenia i jest wyszukiwarka. Jeśli ktoś nie znajduje tego, czego szukał po wpisaniu adresu bezpośrednio w pasku przeglądarki, najczęściej rezygnuje z dalszych prób i szuka już w Google. Więc nie jest Ci do śmiechu. A jeśli pod adresem buty.pl jest Twoja konkurencja, czyli inny sklep z butami – masz duży kłopot. Promując swój sklep, w znacznym stopniu promujesz konkurencję. Czy o to Ci chodzi?
  • Powód 3: Rozszerzenie pl ma największe zaufanie w Polsce. Jak widzę www.NazwaSerwisu.pl to już wiem, że podchodzą poważnie do biznesu. Jak widzę www.NazwaSerwisu.eu /biz /info czy /net, to… zawsze odrobinę mniej. Dlaczego? Bo skoro nie mają .pl, to:
      1. nie było wolnej, gdy chcieli zarejestrować, więc wzięli inne rozszerzenie; poszli na łatwiznę – mogli przecież wymyślić inną domenę i zarejestrować ją z rozszerzeniem .pl. Może ta firma jest cienka…?
      2. nie znają się na domenach, nie wiedzą, że rozszerzenie .pl jest optymalne – może w innych aspektach też są słabi…?

    itp., itd.

    Może trochę przesadzam i nie każdy myśli tak, jak ja. Zgoda. Nie zmienia to faktu, że KAŻDA szanująca się firma powinna mieć domenę z rozszerzeniem .pl (przynajmniej firmową). Kropka.

  • Powód 4: Jeśli działasz w Polsce, optymalne jest rozszerzenie .pl. Jeśli działasz w Polsce i poza granicami – zainwestuj również w rozszerzenie .com. Również, tzn. najlepiej, jeśli będziesz mieć obydwie domeny: .pl i .com. Powód? Patrz punkty 1-3.
  • Powód 5: Jeśli kiedyś przyjdzie Ci sprzedać Twoją domenę, najpewniej najwięcej weźmiesz za domenę z rozszerzeniem .pl.
  • Powód 6: Jeśli ktoś inny działa pod jakąś tam nazwą i ma rozszerzenie .pl, a Ty tę samą nazwę wykorzystasz pod innym rozszerzeniem, czasami możesz mieć kłopoty. Kiedy? Gdy naruszysz dobre imię tego od .pl, gdy naruszysz zasady zdrowej konkurencji, gdy to jemu przysługuje prawo do danej nazwy. Tym bardziej stawiaj na oryginalność swojej nazwy i na rozszerzenie .pl.
  • Powód 7: Pamiętaj: wiele osób w Polsce nie wie (tych mniej wyedukowanych w nowych technologiach), że są inne domeny niż z rozszerzeniem .pl! Jeśli Twoja grupa docelowa to właśnie tacy ludzie, domena z innym rozszerzeniem może w sposób znaczący utrudnić Ci prowadzenie biznesu czy ebiznesu.

Chcesz wiedzieć więcej na temat zasad opracowywania optymalnych domen? Poznaj ofertę unikalnego szkolenia o domenach

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.