Z Mateuszem Chłodnickim niestety nie znam się osobiście. To znaczy nigdy nie spotkaliśmy się w realu, nie podaliśmy sobie rąk. Znamy się na razie tylko z Sieci – wymieniliśmy już mnóstwo maili. Od pewnego czasu współpracuję biznesowo z Wydawnictwem Złote Myśli, którego Mateusz jest założycielem i wiceprezesem Zarządu. W 2009 roku wydałem w ZM z moim bratem, Piotrem, książkę Ebiznesplanowanie. Oczywiście działam w Programie Partnerskim ZM. W 2010 roku Złote Myśli wydały specjalną edycję mojego flagowego szkolenia na płytach DVD – Tajemnice Ebiznesu. Sprzedaż zakończyła się sukcesem: sprzedało się blisko 500 pakietów! W tym roku Wydawnictwo ZM zostało Patronem / Sponsorem Zjazdu Forum.ebiznesy.pl (zobacz stronę Zjazdu 2011). Tak więc współpracujemy coraz bliżej, co mnie bardzo cieszy.
Jakiś czas temu spytałem Mateusza, czy udzieliłby dla mnie i ebiznesy.pl wywiadu. Zgodził się. Poniżej znajdziesz jego odpowiedzi na 5 pytań Krzywego. Zapraszam Cię do lektury.
Paweł Krzyworączka: Z jakim zamysłem powstało ZM?
Mateusz Chłodnicki:
Pierwotny zamysł był wbrew pozorom dość daleki od obecnego kształtu Wydawnictwa. Chcieliśmy po prostu uruchomić serwis / wydawnictwo, które umożliwi skuteczną sprzedaż poradników i materiałów pisanych przez praktyków, którzy mają wiedzę, którą chcą podzielić się z innymi. Całość była opracowana przy wykorzystaniu zachodnich wzorców i połączeniu kilku rozwiązań stosowanych wówczas na świecie związanych z marketingiem internetowym. Postawiliśmy na program partnerski jako niezwykle skuteczne i efektywne narzędzie promocji i to był strzał w dziesiątkę. Zamierzeniem było stworzenie efektywnego systemu do wydawania, sprzedaży i promocji treści w formacie elektronicznym. Z czasem ten zamysł ewoluował zarówno pod kątem tematycznym (skupiamy się na konkretnej tematyce związanej z rozwojem osobistym, przedsiębiorczością i psychologią sukcesu) jak i pod kątem produktu (nie tylko ebooki, ale także książki drukowane, audiobooki i produkty multimedialne na DVD).
Paweł Krzyworączka: Jakie są teraz plany, strategia rozwoju ZM?
Mateusz Chłodnicki:
Na tyle, na ile mogę zdradzić nasze plany, na pewno będą dotyczyć wdrażania innowacyjnych rozwiązań w naszej nowej odsłonie sklepu internetowego, który ruszył na początku 2011 roku. Idziemy w stronę maksymalnej automatyzacji, personalizacji i chcemy dostarczać naszym Czytelnikom to, co ich naprawdę interesuje i faktycznie może im pomóc w rozwoju. Ponadto szykujemy większy projekt związany z edukacją finansową Polaków, gdyż niewiedza w tym temacie jest niestety bardzo często spotykana i jednocześnie bardzo boleśnie odczuwalna przez tych, którzy nie potrafią zarządzać nawet budżetem domowym.
Paweł Krzyworączka: Jak budujecie przewagę konkurencyjną? Co Was wyróżnia?
Mateusz Chłodnicki:
Staramy się zawsze wdrażać nowoczesne rozwiązania i nie boimy się innowacyjnych akcji promocyjnych (czasem określanych przez osoby z zewnątrz jako „ryzykowne” lub „samobójcze”). Jednak tym co tak naprawdę nas wyróżnia jest to, że nasza misja firmy nie jest tylko pustym sloganem i nasze publikacje i inne produkty faktycznie pomagają ludziom zmieniać siebie, zwiększać swój potencjał i realizować zamierzone cele. To dzięki temu już ponad 7 lat jesteśmy na rynku i z roku na rok firma odnotowuje wzrosty rzędu kilkudziesięciu procent. Pomagamy z sukcesem i to po prostu wraca do nas. Robimy to, co lubimy i jesteśmy zawsze otwarci i przyjaźnie nastawieni. Zamiast konkurować, wolimy współpracować i wiemy, że to po prostu sprawdza się w praktyce.
Paweł Krzyworączka: Dlaczego warto wydać u Was książkę, audiobook, ebook?
Mateusz Chłodnicki:
Pytanie jest inne: Dlaczego uważasz, że warto abyśmy wydali Twoją książkę, audiobooka, ebooka? Mamy dotarcie do 230 tys. użytkowników (baza emailowa) i ponad 500 tys. unikalnych odwiedzających nasz serwis miesięcznie. Bardzo starannie zatem dobieramy publikacje przez nas wydawane i ponad 80% zgłoszeń niestety jesteśmy zmuszeni odrzucać. Wolimy wydawać miesięcznie 3-4 książki, które są naprawdę dobre, mają wartość dla czytelnika i jesteśmy w stanie je wypromować, niż działać na zasadzie fabryki książek, która produkuje ich dziesiątki miesięcznie. Kontakt z nami jest bezpośredni i przyjazny, autorów traktujemy jak Partnerów w biznesie, bo wiemy, że to dzięki nim i ich wiedzy możemy dostarczać naszym czytelnikom wiedzy, której potrzebują.
Paweł Krzyworączka: Jakich autorów szukacie? Jaka tematyka, poziom merytoryczny, doświadczenie autora?
Mateusz Chłodnicki:
Przede wszystkim interesuje nas psychologia sukcesu, motywacja, zarządzanie czasem, przedsiębiorczość. Wiemy jednak, że nie jest łatwo napisać książkę w tych tematach, bo bardzo trudno tutaj o nowe podejście. Dlatego właśnie tego oczekujemy od nowych autorów – unikalnego podejścia do tematu, zaintrygowania i pisania o tych samych tematach w nowy, odkrywczy sposób. Kwestia doświadczenia i poziomu merytorycznego jest bardzo indywidualną kwestią, gdyż zależy od poruszanej tematyki. Do niektórych tematów wymagamy, aby autor pokazał nam jak zdobył daną wiedzę, uwiarygodnił się, pokazał co sam osiągnął. Do innych czasem wystarczy po prostu świetne ujęcie danego tematu i przedstawienie go tak, jak jeszcze nikt wcześniej tego nie zrobił.
Paweł Krzyworączka: Dzięki za wywiad, Mateuszu!
Jak widzisz, strategia Złotych Myśli znacząco ewoluowała przez ostatnich kilka lat. Tak jest z każdym biznesem: należy bezustannie modyfikować, udoskonalać strategię. I należy działać. Lepiej ruszyć z miejsca, nawet z wersją BETA serwisu, niż czekać na najlepszy moment, który nigdy nie nadejdzie.
Być może zdziwi Cię to, ale mam praktycznie wszystkie ebooki wydane w ZM. Nie, nie dostałem ich za darmo 😉 Wszystkie kupiłem. Oczywiście większość z nich nabyłem w czasie promocji, które co jakiś czas organizowane są przez Wydawnictwo. Zresztą jeśli chodzi o konkursy, to ZM są w tym po prostu świetne.
Ok, trzeba brać się do roboty! Bo wypadałoby wydać w niedalekiej przyszłości kolejną publikację w Złotych Myślach. Kilka e-książek już się pisze 😉
Dodaj komentarz